Forslag om hjælpefond for chaufførfamilier
Ikke nok med at familien Hattesen er hårdt ramt af det faktum, at der ikke er hørt livstegn fra familiefaderen i syv uger. Samtidig slås hans kone Marianne Petersen også med økonomiske problemer, fordi Ib Hattesens løn mangler i budgettet.
Det har fået bestyrelsen i Bagsmækken, som er en landsdækkende forening for chaufførkoner, til at fremsende enslydende forslag til både SiD Transportgruppen og DTL om, at der oprettes en fond med indskud fra både arbejdsgiver og arbejdstager, som kan gå ind og i en periode yde økonomisk hjælp til familier, der i fremtiden kommer til at stå i en lignende situation.
Ordførende direktør Michael Svane, DTL, har i et brev til Bagsmækkens formand Bente Madsen, Aabenraa meddelt, at hendes forslag vil blive forelagt DTL´s bestyrelse på medlemsmødet 14. november, og forretningsfører Peer Vestergaard, SID Transportgruppen ser med velvilje på Bagsmækkens ide.
Bagsmækkens forslag
Bagsmækkens brev til DTL og SID lyder sådan her:
»Med baggrund i den meget tragiske sag, hvor en dansk chauffør nu på anden måned er forsvundet i Polen, viser det sig, at der er et stort problem for familier, som kommer ud for disse oplevelser.
Jeg skal derfor på vegne af foreningen Bagsmækken på det kraftigste opfordre DTL til eventuelt sammen med SiD og AHTS at få oprettet en eller anden form for fond - eller anden speciel konto, hvor der oparbejdes en kapital, som går ind og yder økonomisk hjælp til de berørte chauffører og deres familier.
Belastende situation
Det er utroligt belastende for en familie, at man udover usikkerheden om, hvor vidt man overhovedet genser sin mand/sine børns far i live, også bliver konfronteret med, at der ingen hjælp gives.
Når man ser på den familie (Hattesen, red.), det sidst er gået ud over, er deres oplevelse, at vognmanden lukker for lønudbetalingen, og at SiD som eneste hjælp kan tilbyde samtaler med en socialrådgiver. Er det værdigt?
Et forslag kan være, at DTL sammen med for eksempel SiD Transportgruppe startede fonden op, og at man så fremover tog et beløb fra hver chauffør og fra hver vognmand for at holde puljen i god vækst.
Det drejer sig jo ikke om, at man skal hjælpe de berørte familier i flere år, men for eksempel i en periode på maksimum seks måneder.
Hjælpen skal naturligvis også gå ind der, hvor det viser sig, at vognmanden ikke har orden i tingene, og chaufføren ved uheld i udlandet derfor ikke kan komme hjem.
Positivt resultat
Vi håber i Bagsmækken, at man meget hurtigt og med et positivt resultat vil tage hånd om tingene, så vi ikke fremover skal opleve disse tilfælde.
Man taler i DTL meget om etiske regler, og det betyder vel også et ansvar over for de chauffører, man har ansat?
Det skal for god ordens skyld meddeles, at Bagsmækken dags dato har sendt en lignende opfordring til SiD Transportgruppe attesteret til Holger Nielsen.«
Henvendelsen, dateret 6. november, er underskrevet af Bente Madsen, formand for Bagsmækken, Uglekær Aabenraa.