Ib Hattesens sidste tur
Ved hjælp af køreskiver, oplysninger fra Poznans kriminalpoliti, samtaler med Ib Hattesen hustru og vognmand Jan Funder har Lastbil Magasinet rekonstruktion den pågældende tur.
For Ib Hattesens vedkommende begyndte turen i den tyske by Penkun, der ligger ca. otte kilometer vest for den tysk/polske grænsestation Pomellen/Kolbaskowo.
I Penkun byttede Ib Hattesen sættevogn med en kollega fra Jan Funder Transport og Spedition. Ifølge køreskiven kørte Ib Hattesen ind i Polen klokken fem minutter over to om eftermiddagen den 21. september.
Klokken kvart over et om natten havde han tilbagelagt den ca. 478 kilometer strækning til byen Lodz, hvor det nedgående læs skulle losses fredag den 22. fra morgenstunden, så Ib Hattesen kunne nå at læsse retur samme eftermiddag.
Da sættevognen var losset ved middagstid, viste det sig, at returlæsset ikke kunne blive færdigt til afhentning i byen Lowicz før mandag morgen den 25. Således blev Ib Hattesen nødt til at holde weekend i Lowicz, der ligger 54 kilometer nord-øst for Lodz.
Holdt weekend i Lowicz
I løbet af weekenden talte Marianne Petersen og Ib Hattesen seks gange via bilens mobiltelefon.
»Samtalerne drejede sig mest om, hvordan Ib fik weekenden til at gå og om stedet, hvor han holdt. Ifølge Ib var det en stor parkeringsplads med tankstation, restaurant og tålelige badefaciliteter,« fortæller Marianne Petersen.
Mandag morgen den 25. klokken halv seks om morgenen ringede Marianne Petersen atter til sin mand.
»Det var en meget kort samtale, hvor vi ønskede hinanden godmorgen og en god dag, ligesom vi som sædvanlig aftalte at skulle snakkes ved senere,« mindes Marianne Petersen.
På vej hjemover
Ifølge diagramskiven forlader Ib Hattesen parkeringspladsen i Lowics mandag morgen klokken syv og kører til det sted i byen, hvor sættevognen skal læsses med chokolade.
Efter sættevognen er læsset op klokken 12.25, kører Ib Hattesen ca. 78 kilometer. Nærmere betegnet til byen Belsk Duzy, hvor han får udleveret toldpapirer og andre dokumenter, der har relation til godset.
Derefter kører den danske chauffør ca. syv kilometer nordpå til toldstationen i byen Grocej, hvor toldbehandling og plombering af sættevognen er færdig klokken 18.15.
De følgende to timer når Ib Hattesen at køre et godt stykke af vejen mod Poznan, indtil han holder en pause på en halv times tid.
Kørte ind og tankede
Ifølge optegnelser på diagramskiven fortsætter Ib Hattesen turen mod Poznan klokken 21.10. Vejen er tilsyneladende god og trafikken knap så tæt, fordi hastigheden er registret til at ligge nogenlunde konstant mellem 85 og 90 km/t de næste knap tre timer.
Klokken 23.00 kørte Ib Hattesen ind og tankede på Shell tankstationen i byen Brezno, der ligger en snes kilometer før Poznans bygrænse.
Udover selve tankstationen er der restaurant og oplyst TIR parkeringsplads på stedet, som Ib Hattesen forlader efter et kvarters tid.
Uregelmæssig hastighed
Hvad der derefter skete, er desværre stadig omkranset af dyb mystik.
Det eneste, der er dokumentation for, er diagramskivens optegnelser. De vidner om, at da vogntoget kørte ud fra tankstationen - og formodentlig fortsatte mod Poznan - var hastigheden meget uregelmæssig den næste halve times tid, hvor der blev kørt 33 kilometer, indtil vogntoget holdt helt stille et par minutter.
Efter det korte stop, har diagramskiven registret yderligere 35 kilometers kørsel med uregelmæssig hastighed i løbet af godt og vel en halv time.
Standser på skovvej
Kl. 00.15 den 26. september bringes bilen til standsning på en smal, øde og blind skovvej i udkanten af Poznan by. Siden har ingen hverken set eller hørt noget fra den 43-årige danske eksportchauffør.
Hvis trækkeren, eller hele vogntoget, er kørt fra tankstationen til skovvejen, er der kørt en lang omvej. For modsat de 68 kilometer, der er registret på diagramskiven, er strækningen faktisk ikke længere end 36 kilometer lang.
Uhyggeligt sted
Stedet, hvor Poznan politi fandt trækkeren onsdag den 27. september, kan bedst illustreres med de ord, som Ib Hustru, Marianne Petersen udtalte, da vi var der i fredags sammen med Poznan kriminalpoliti:
»Jeg synes godt nok, det er et uhyggeligt sted, og jeg er nu blevet overbevist om, at det ikke er Ib, der har kørt bilen herned.«
Ifølge Poznan kriminalpoliti og vores visuelle indtryk var det sted, hvor trækkeren havde holdt på den blinde skovvej, ideelt for enhver der ville skjule trækkeren. Dels er stedet omkranset af bakker, dels er det fuldstændig mørkt efter solnedgang.
Tæt ved transitvejen
Det uhyggelige sted ligger faktisk ikke mere end omkring et par hundrede meter fra transitvejen, der fører biltrafikken nord om Poznan.
Skovvejen har direkte forbindelse til transitvejen, og stedet er ikke ukendt for danske eksportchauffører, der kører i Polen.
Hvis man kommer nordfra og skal gennem Poznan mod Warszawa, dukker skovvejen op på venstre hånd, nogle få kilometer efter transitvejen er snævret ind fra to til en vognbane i hver retning. Nærmere betegnet ved den bevogtede jernbaneoverskæring, hvor restaurant og motel Astra er placeret ved siden af en stor slaggebelagt parkeringsplads på venstre side. Lige overfor ligger der en Volvo forhandler ved siden af Hotel Derby.