23948sdkhjf

Vognmand vred over speditørs modregning

Aftale om kilometerafregning efter speedometeret blev en tvivlsom forretning for fynsk vognmand.

»Selvfølgelig kan jeg have regnet forkert på en enkelt tur, men jeg “snyder” da ikke for 20.000 kr. på et halvt år. Og er der sket en fejl, kan speditøren bare ringe, så vi kan snakke om det, i stedet for at komme med en modregning et halvt år senere. Det er en useriøs måde at drive forretning på.«

Vognmand Carsten Andersen, Langeskov er temmelig oprevet over den behandling, som han føler han har fået fra Frederikshavn Speditions Forretning A/S. Fra 7. februar og syv måneder frem kørte en af hans fem biler fast på Sverige for det nordjyske speditionsfirma.

Ifølge Carsten Andersen sluttede samarbejdet i fordragelighed den 19. september, da vognmanden fandt, at han kunne udnytte sin bil bedre ved anden kørsel.

Første modregning

»Vi havde på forhånd aftalt, at al afregning skulle ske efter bilens speedometer, fra første oplæsningssted og indtil bilen var tom. Vi sendte kørselsrapporter til Frederikshavn hver uge, og pengene faldt uden problemer en gang om måneden,« fortæller den fynske vognmand, som derfor blev noget overrasket, da han for en måned siden - et par dage efter den sidste tur - fik sin næstsidste afregning. Her var modregnet 3.071 kr., fordi vognmanden, ifølge speditørens computerprogram, havde skrevet for mange kilometer på kørselsrapporten i marts og april.

»Jeg ringede for at få en forklaring og fik at vide, at alle de vognmænd, der kørte for speditøren, fik sammenlignet deres kørselsrapporter med computerens beregninger af afstande,« fortæller Carsten Andersen.

Fast rundtur

For et par dage fik vognmanden fra Langeskov så sin afregning for den sidste måneds kørsel. Her var der modregnet 16.407,82 kr. Beløbet dækker, ifølge speditøren, over forskellen mellem computerens udregninger og Carsten Andersens kørselsrapporter fra maj til og med september.

»Vi kørte stort set en fast rundtur til Sydsverige på ca. 1500 km, og ofte med hele læs. Hvis chaufføren var i tvivl om ruten, drøftede vi den sammen. Risikoen for at køre vild på sådan en tur er ikke voldsom stor - det er jo ikke Frankrig.«

»Hvis jeg ville snyde bevidst, så gjorde jeg det nok også andre steder. Jeg kører bl.a. fast for Ove Østergaard, Blommenslyst, og jeg er sikker på, at han også checker kørselsrapporterne, men her er jeg aldrig blevet trukket så meget som en krone,« siger en fortørnet Carsten Andersen, der har været vognmand i ti år.

»Vennetjenester« glemt

Han mener, at Frederikshavn Speditions Forretning helt bevidst har ventet med modregningen, indtil samarbejdet var ophørt.

»De ved, at vi kun har en mundtlig aftale om speedometerkørsel, og at det modregnede beløb trods alt er for lille til, at jeg vil køre en sag på det,« siger Carsten Andersen, der selv har denne forklaring på afvigelserne mellem kørselsrapporterne og computerprogrammets kilometerafregning:

»Når man kører i en stor by som f.eks. Gøteborg, så ryger der hurtigt 20-30 km ekstra på, alt efter hvor du skal hen. Og når man ved, at man kører efter speedometeret, så er man jo ikke bleg for at lave nogle små afstikkere for at gøre speditøren en tjeneste med at hente paller o. lign. Men alle de mange små vennetjenester er glemt, når samarbejdet ophører, og der skal afregnes.«

Tillidsforhold

Chefen for Frederikshavns Speditions Forretning, Alf Sørensen siger, at det er korrekt, at der afregnes efter speedometeret, men at vognmændenes kørselsrapporter holdes op mod computerens beregninger.

»Det får alle at vide, inden de begynder at køre for os. Carsten Andersen kan sige, hvad han vil, for hans rapporter viser væsentligt for meget. En afvigelse på 285 km på en rundtur, det kan simpelt hen ikke lade sig gøre. Så kan de jo bare skrive hvad som helst på,« siger Alf Sørensen.

»Men er det ikke et tillidsforhold, når man afregner på den måde?«

»Jo, og derfor tager vi også forskellige hensyn. På en tur til Gøteborg lægger vi f.eks. 30-40 km til computerens beregninger på grund af bykørslen. Og hvis en vognmand kører med 48 ton, ved vi godt, at der er steder, hvor han ikke kan køre den direkte vej.«

»Hvorfor har I ikke snakket med Carsten Andersen, inden I har modregnet så stort et beløb?«

»Vi snakker aldrig med vognmændene om afregningen, for vi har aldrig problemer. Vi har 80 fremmede biler til at køre for os, og der er tre, som har klaget over afregningen. Men hvis Carsten Andersen kan modbevise, at tingene er, som jeg siger, så får han pengene, og ikke et sekund før,« siger Alf Sørensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078