23948sdkhjf

»Så flyt da ad helvede til«

Brancheformand Ove A. Pedersen, Esbjerg, skyder i et dabatindlæg med skarpt mod de vognmænd, der flager ud med det formål at lave social dumpning og benytte underbetalte chauffører

Brancheformand Ove A. Pedersen har indstillet kanonen mod det, han kalder useriøse vognmænds udflagning og lige så useriøse brug af udenlandske chaufførvikarer.

Samtidig opfordrer han de seriøse vognmænd til at rydde op i egne rækker og stoppe kørsel til dumpingpriser samt de kolleger, der kører ulovligt rundt uden tilladelser.

Alle forholdene giver efter hans mening konkurrenceforvridende forhold, og tingenes tilstand gør det svært at være både dansk vognmand og chauffør.

Ove A. Pedersen er brancheformand for Danmarks næststørste fagforening for eksportchauffører, SiD Esbjerg C.

Formandens indlæg

Lastbil Magasinet lader her Ove A. Pedersen komme til orde med sit debatindlæg. Vi hører gerne fra læsere, som har en kommentar til Ove A. Pedersen kritik:

»Så flyt dog ad helvede til. Og her mener jeg, at det kun drejer sig om de useriøse vognmænd, for det er lige så dyrt at starte op lovligt i udlandet, som det er i Danmark. Men i udlandet vil de forsøge at undgå at betale for de sociale aftaler, der sikrer chaufførerne.

Vognmændene vil også slippe udenom kontrollen af køreskiverne og ikke mindst fagforeningernes rolle som kontrollant af, at chaufføren får den løn, han har krav på.

Det er også samme vognmænds tanker at bruge eller misbruge beifahrere, der skal springe af og på lastbilen rundt om i Europa til en lille løn i forhold til den, der skal betales ifølge overenskomsten.

Fej for egen dør

For at få en mere fair konkurrence om kørslen, kan vognmændene starte med at rydde op i egne rækker og gøre noget ved den grove underbudspolitik på kørselspriserne, hvor de underbyder hinanden.

De kan også stå sammen og ikke lade speditørerne presse priserne. En politik der betyder, at der er røde tal på bundlinjen, allerede inden lastbilen kører hjemmefra.

God fidus

Samtidig kan vognmændene også se at få stoppet alle de kolleger, der kører rundt uden tilladelser og ikke mindst de vognmænd, som efter en konkurs glemmer at aflevere tilladelserne, men kører videre ved at holde bilerne uden for Danmarks grænser.

Det er også en god fidus - men konkurrenceforvridende - at vognmænd fyrer deres professionelle eksportchauffører og i stedet antager nye chauffører med tilskud fra det offentlige for at spare lønninger. Det er lige sket her i Esbjerg i et mellemstort firma. Men efter at pressen satte fokus på tingene stoppede forholdet.

Dårlig moral

Nej, kære vognmænd, det er ikke kun dieseloliens høje priser, men også jeres egen dårlige moral inden for egne rækker, som ødelægger branchen, så se at få ryddet op, inden I flytter til udlandet.

Og husk så på, at når I engang flytter tilbage, så er der ikke mange danske eksportchauffører tilbage. Det betyder, at I først skal til at lære nogen op, og det koster mange penge.

Ove A. Pedersen
Brancheformand SiD Esbjerg C

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11