Omfartsvej ved Brande indvies på mandag
Den ny omfartsvej er bygget som motortrafikvej og er en del af den planlagte vejforbindelse rute 18 mellem Holstebro/Herning og Vejle.
Omfartsvejen er i alt ca. 8 km lang. Den 2-sporede motortrafikvej har en 8 m bred kørebane og to grusbelagte nødspor på hver 2,5 m. Linieføringen er fastlagt, så det er muligt senere at udbygge rute 18 til motorvej.
Bytrafik halveres
Der kører i gennemsnit 10-11.000 biler gennem Brande hvert døgn. Trafikken på den nye vej forventes at blive 5-6.000
biler pr. døgn. Samtidig venter Vejdirektoratet, at trafikken gennem Brande bliver reduceret til ca. 6.000.
Det bliver især den tunge, gennemkørende trafik, der med den nye vej ledes uden om Brande.
Ruten
Omfartsvejen har mod nord sit udgangspunkt i en rundkørsel på den eksisterende rute 18 syd for Skjern Å. Herfra
forløber den mellem Skjern Å og Brande by. Vejen passerer Goldbækken og den østlige del af Brande Plantage og
fortsætter på bysiden af Gormosen, over et område, hvor der tidligere lå en stor ophugsplads.
På den sydlige del ned mod Nørre Askjær passerer den forbi et fremtidigt erhvervsområde og igennem et landbrugs- og skovområde.
Midt på strækningen er der tilslutning til rute 411, Sdr. Omme - Ejstrupholm, og syd for byen sluttes omfartsvejen til den forlagte vej mellem Thyregod og Vejlevej. Vejanlægget skærer jernbanen Vejle - Herning både nord og syd for byen.
Billigere
De samlede udgifter til motortrafikvejen inkl. projektering og tilsyn udgør i alt 157 mio. kr., fordelt med 108 millioner til anlægsarbejdet, 30 mio. til arealerhvervelse og 19 mio. kr. til projektering, tilsyn og administration.
Vejarbejdet er således blevet billigere end ventet, idet Folketinget har bevilget 165 mio. kr. til projektet.