23948sdkhjf

Tiden for aktioner er forpasset

Medlemmerne af FDL er enige om at arbejde på at sende ekstraregningen for diesel videre til kunderne, fremfor at aktionere.

»Det har taget 50 år at bygge vognmandsbranchen op, så det er svært at se på, at den bliver smadret, fordi ministeren ikke ønsker at hjælpe,« siger formand Jens Tidemann, Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL).

Alligevel var der enighed om at se tiden an på lørdagens medlemsmøde i FDL på Pårup Kro ved Silkeborg - og så ellers arbejde for, at vognmændenes kunder betaler deres del af de stigende oliepriser ved forhøjede transportpriser.

»På mødet orienterede vi om situationen – eller manglen på samme, og vi var enige om at følge udviklingen, men tiden for aktioner er forpasset, så nu må vi afvente, hvad DTL kan forhandle sig frem til,« siger Jens Tidemann.

Han beklager, at Ole Stavad ikke vil hjælpe her og nu, hvor der er brug for det, fordi de forslag, der ligger til Finansloven, kun virker på længere sigt.

Boomerangeffekt

Ifølge formanden kan det dog være lidt besværligt at sætte fragtpriser op og ned i samme takt som priserne på olien, der svinger frem og tilbage.

»Det er lige før dieselolien stiger tre gange om ugen og falder en gang. Men vi kan kun opfordre vognmændene til at rette deres priser til. Det er bare ikke så nemt, hvis olien stiger tre gange om ugen. Du kan jo ikke gå til kunden midt i, at du kører en tur for ham på en uges varighed. Kunden har desuden solgt sin vare iberegnet fragtprisen,« siger Jens Tidemann.

Han mener dog, at de fleste kunder er til at snakke med, hvis vognmanden går ud og dokumenterer stigningerne: »Det vil de fleste have forståelse for,« mener han.

Ikke pebernødder

Mellem 800.000 og 900.000 kroner. Det er Jens Tidemanns ekstraregning for diesel til hans ti biler i år i forhold til 1998. »Jeg har ingen skuffe, hvor de ligger i,« siger han.

Formanden frygter, at skatteminister Ole Stavads stejle holdning i den sidste ende vil koste arbejdspladser, fordi industrien også er trængt af de høje oliepriser. Det samme er de private forbrugere af olie og benzin.

»De eneste, der efterhånden har gyldne tider, er olieselskaberne og forhandlerne af brændeovne. Alle andre er i panik, og det her gør virkelig ondt. Først betaler folk 50 procent i skat, og så kan de bruge resten af pengene til olie,« siger Jens Tidemann.

Mødet i Pårup var nummer to medlemsmøde for FDL-medlemmer. Lørdagen forinden blev der afholdt møde i Sorø. Begge steder var der ifølge formanden et utroligt godt fremmøde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079