Chaufførklub mangler medlemmer
Eksportchauffører skal være med til at præge debatten både op til overenskomstforhandlingerne og i situationen med udflagning af danske biler samt ved brugen af chaufførvikarer.
For at få mere indflydelse og gennemslagskraft skal Eksportchaufførernes Landsklub være mere synlig og have fat i mange flere medlemmer. Det var der enighed om under debatten i lørdags på landsklubbens generalforsamling i Rødekro.
»Vi var med på Transportmessen i Padborg, og vi havde naturligvis håbet, at vi kunne få nogle nye medlemmer, men det blev kun til et enkelt. Vi håber - og tror stadig - at vore kolleger på et tidspunkt vil finde det naturligt at være medlem af klubben.«
Det sagde formanden Poul Erik Eriksen i sin beretning, som i øvrigt blev hans sidste, da han på grund af alder trak sig fra posten.
Generalforsamlingen behandlede et forslag fra bestyrelsen om at søge sammenlægning med andre klubber via forhandling. Bestyrelsen efterlyste mandat til at arbejde videre med forslaget.
»Vi har ingen nøglefærdige forslag, men vi er nødt til at vide, om vi har noget at forhandle om,« spurgte næstformand Jess Grønborg de cirka 40 fremmødte medlemmer.
Det mandat fik bestyrelsen, også selv om flere medlemmer hellere så en intern styrkelse gennem en massiv hvervekampagne.
Skal lukkes
Klubben kan ikke acceptere udflagning, hvis den sker i modstrid med det nye lands bestemmelser.
»Og en vognmand skal ikke have mulighed for at køre med dansk indregistrerede biler og via udenlandske vikarbureauer leje chauffører, som ikke får dansk overenskomst. Bureauerne må kræves lukket igen, hvis det viser sig, at ordningen bliver misbrugt,« mente formanden.
Under debatten fik det et medlem, Arne Andersen, Padborg til at efterlyse, at Eksportchaufførernes Landsklub profilerer sig mere i netop de to emner.
»Jeg er dybt chokeret over, at klubben ikke har været ude med en melding tidligere. Danske SiD-medlemmer mister deres arbejde, og bliver der ikke gjort noget, må vi se i øjnene, at vi er solgt,« sagde Arne Andersen.
Kritik af resultat
”Et resultat vi kan leve med.” Sådan omtale Poul Erik Eriksen den 4-årige overenskomst, også selv om bestyrelsen hellere havde set en 2-årig.
Det synspunkt blev dog kritiseret fra flere sider. Flere medlemmer mente, at alle chaufførernes krav mere eller mindre var fejet af forhandlingsbordet, inden overenskomsten var i hus.
Til gengæld var der ros til Transportgruppens forhandlere for resultatet, som kom i hus på pensionsområdet.
Ny formand
»Jeg regner ikke med at lave revolution, men jeg har nogle ideer, som kan samle eksportchaufførerne, og så vil jeg gerne takke dem, som har lovet at støtte mig i arbejdet,« sagde Carsten Pauling, Broager, efter at han på generalforsamlingen blev valgt som klubbens nye formand efter Poul Erik Eriksen.
Carsten Paulin har gennem de seneste 14 år kørt som chauffør hos Dansk Totaltransport, Padborg.
Endelig skal nævnes, at et forslag om at udskifte klubbladet med et nyhedsbrev på grund af store forsendelsesomkostninger ved bladet blev vedtaget.