Trailer fra ECO Trans skyld i ulykke
En person blev dræbt, seks kom på hospitalet, og fire biler blev smadret, da en trækker med en trailer fra ECO Trans, England, forulykkede for tre år siden i oktober.
Ulykken skete ved Lunderskov, hvor det går nedad på den gamle hovedvej. På grund af alt for tungt baglæs skubbes traileren så meget, at den går på tværs og næsten kommer op på siden af trækkeren. Ved uheldet presses løstrailerens gods ud gennem siden og rammer flere personbiler.
Lasten bestod af boreudstyr, blandt andet jernrør, som skulle transporteres fra Esbjerg til København. Trækkerens chauffør spændte for traileren i Esbjerg. Den var da plomberet.
Svært at snakke om
Den danske chauffør ønsker ikke sit navn frem. Han forsøger stadig at komme over de psykiske mén ved uheldet, hvor en ung mand på alder med hans egen søn mistede livet.
Efter ulykken blev chaufføren dømt for uagtsomt manddrab.
Han mener ikke, at ECO kan bebrejdes uheldet. Til gengæld synes han, at den engelske chauffør, som læssede traileren op, på en måde må bære sin del af skylden. Han burde have fordelt lasten bedre.
Siden uheldet har chaufføren i øvrigt nægtet at spænde en ECO trailer bagefter sin trækker. Det skal også ses lidt i lyset af en opdagelse, som blev gjort få dage efter uheldet.
»Kort efter ulykken opdagede vi en anden ECO trailer, som slet ingen bremsetromle havde på det ene hjul,« fortæller chaufføren.
Prisgivet
»Så lang tid der er løstrailere, som er plomberet, kan den slags ulykker ikke undgås. Du har ingen mulighed for at kontrollere, hvordan lasten er fordelt, når du bare kommer og spænder for en tilfældig trailer, som en anden har læsset op,« mener chaufføren.
I dag kører han i en trækker med akseltrykmåler, og hvis der er noget i vejen med læssets fordeling, nægter han at køre ud på vejen, inden tingene er i orden.
Chaufføren håber aldrig, andre skal komme ud for en lignende ulykke. Derfor kan han godt ønske sig, at akseltrykmålere bliver lovpligtige.
Læs også artiklen »Et forsikringsspørgsmål«.