Engelske trailere blokerede bremserne
»De siger, at ulykkerne kun er sket for mine biler, men det var to forskellige biler og to forskellige chauffører. Da uheldene skete, var den ene trailer helt tom og den anden næsten tom. Der var i det mindste ikke læs på bagenden, så den var meget let.«
Sådan siger en vognmand, som har to forskellige lastbiler, der inden for samme uge i september forulykkede med trailere fra det engelske firma ECO Trans.
Af hensyn til sin fremtidige beskæftigelse vil vognmanden ikke have sit navn frem, da han stadig kører for det danske firma, som også formidler transporterne for ECO Trans.
»Jeg har bare meddelt, at jeg ikke ønsker at køre med ECO´s trailere, og det har man accepteret,« forklarer vognmanden.
To ulykker i samme uge
Første ulykke skete ved Rødding en tidlig morgen: »Min chauffør kom kørende, der var lidt diset, og det småregnede. Pludselig ser han en lastbil i rabatten. Måske kører han lidt for stærkt, men traileren overbremsede og blokerede hjulene, og han daskede ind i siden på den holdende lastbil,« fortæller vognmanden.
Ved første uheld skete der kun ringe skade, så chaufføren kunne selv køre hjem.
Galt igen
Knap en uge senere var uheldet ude igen. Denne gang ved nedkørslen fra DTC mod Vejle. Her bremser chaufføren med den engelske trailer ned for en varevogn med det resultat, at bremserne på traileren blokerer totalt. Det medfører, at lastbilen rammer varevognen.
Denne gang sendes traileren til synshallen i Vejle.
»Jeg undersøgte traileren og kunne konstatere, at der var noget galt med bremsereguleringen, som fik traileren til at blokere på alle hjul, så jeg udstedte køreforbud,« forklarer bilsagkyndig Jørgen Christensen, Vejle.
Han forklarer også, at chaufføren ikke havde en chance for at undgå en påkørsel, fordi lastbilen ved blokeringen gik på tværs.
Aldrig sket tidligere
Carsten Christiansen sidder som daglig leder hos ECO Trans Limited, Stallingborough i England. Hans ansvarsområde er trafikken på Norge og Danmark.
»Vi har 200 trailere hos ECO. De bygges i England. Det er første gang, jeg hører, at der er problemer med bremserne på dem. Den, som forulykkede ved Vejle, er den nyeste vi har, og den kører igen. Jeg kan se, at den har været i Danmark to gange siden uheldet,« siger Carsten Christiansen.
Han fortæller, at han sidder med en del papirer vedrørende bremsesvigtene, men han har bare aldrig fået besked fra den danske samarbejdspartner om, hvad der så var i vejen med trailerne.
»Det er jeg selvfølgelig interesseret i at høre, for vi har som sagt aldrig oplevet det før. Det er vigtigt, at vi får en tilbagemelding, så vi kan give den videre til fabrikken, som fremstiller trailerne,« mener Carsten Christiansen.