23948sdkhjf

Mangler i rapport

Meget har ændret sig i forhold til de tal, som rapporten »Godstransporterhvervet i international konkurrence« bygger på, mener DTL, der selv har været med til at lave rapporten.

Der er mangler i rapporten »Godstransporterhvervet i international konkurrence«, som vi omtalte i går.

Det mener DTL, der selv har siddet i den analysegruppe, som har lavet rapporten, der omhandler lastbilerhvervets konkurrencesituaton.

DTL's ordførende direktør Michael Svane udtaler bl.a. om rapporten:

»Hvad angår konklusionerne om erhvervets økonomiske situation skal man være meget opmærksom på, at de bygger på nøgletal, der var tilgængelige i starten af 2000. Meget har ændret sig siden på grund af de voldsomt og hyppigt stigende oliepriser siden sommerferien. Erhvervets strukturelle problem er blevet kraftigt accelereret af denne situation. Og selv sunde virksomheder er nu i vanskeligheder. Regeringen har da også under de seneste forhandlinger på afgiftsområdet tilkendegivet, at man nu er opmærksom på, at der er sket en klar forværring af erhvervets økonomiske situation.«

Kun for selskaber

DTL peger videre på, at nøgletal og statistikker i analysegruppens rapport alene stammer fra virksomheder i selskabsform. Det vil sige, at oplysninger om personligt ejede virksomheder, som der er flest af i branchen, ikke har været tilgængelige.

DTL's konjunkturundersøgelse fra april 2000, som er indbygget i rapporten, giver imidlertid et klart billede af, at det er de personligt ejede virksomheder og rene

eksportkørselsvirksomheder, der har de økonomiske problemer. Dette har desværre ikke kunnet afspejles i rapportens konklusioner på grund af manglende data, siger DTL.

Foruden DTL har analysegruppen bestået af repræsentanter fra SiD, Erhvervenes Transportudvalg, Transport og Servicekartellet under HK, Færdselsstyrelsen samt erhvervs-, skatte- og trafikministerierne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109