23948sdkhjf

Sender opfordring til to ministre

Eksportchaufførerne i Aabenraa går til kamp for at bevare deres arbejdspladser. Derfor beder de nu social- og trafikministeren om hjælp til at bekæmpe ulovligheder i dansk indregistrerede biler.

Chauffører i dansk indregistrerede biler skal aflønnes efter danske overenskomster. Det sker bare ikke altid, og problemet er stigende. Især flere og flere eksportbiler bemandes med udenlandske, underbetalte vikarer. Det mener Branche 7 Eksportchauffører under SiD Chaufførernes Fagforening i Aabenraa.

Nu erklærer Branche 7 de ulovlige forhold krig. På generalforsamlingen i lørdags vedtog medlemmerne en udtalelse. I den opfordrer de både social- og trafikministeren til at gribe ind via det allerede igangsatte udvalgsarbejde.

»Ministrene opfordres til at sikre, at chauffører, der kører dansk indregistrerede erhvervskøretøjer, aflønnes efter danske overenskomster, og at de er sikret fulde sociale rettigheder,« hedder det i udtalelsen.

Afskaf ordningen

»I Branche 7 vil vi godt markere vores syn på udflagningen og vikarordningen. Jeg mener, at vikarordningen helt skal afskaffes ved lov. Mange af vikarerne lever under kummerlige forhold og uden ordentlige arbejdsvilkår. Det kan heller ikke være godt for trafiksikkerheden,« mener den nyvalgte formand for branchen, Hans Jørgen Hansen.

Han vil ikke sætte navn på de vikarbureauer, hvor det kniber med at behandle folk efter reglerne, men han lægger ikke skjul på, at deres forhold - efter hans mening - ikke bliver bedre syd for grænsen.

Ens fortolkning

Udflagningen kan han endda leve med, hvis den sker under lovlige forhold. Det, Hans Jørgen Hansen har svært ved at acceptere, er, at der er lige så mange fortolkninger af de sociale sikringer for chauffører, som der er lande i EU.

»Vi vil forsøge at komme i dialog med parlamentarikerne, så fortolkningen af reglerne bliver ensartet,« siger den nyvalgte formand.

Det vil efter hans mening bremse en stor del af lysten til udflagning. Han frygter derimod, at de danske chauffører bliver taberne, hvis der ikke gøres noget ved fortolkningsspørgsmålet.

»Derfor vil vi i Branche 7 hjælpe formanden for Chaufførernes Fagforening i Aabenraa, Johnny Schytt-Nielsen, med at få politikerne i tale. Han gør i forvejen et stort arbejde. Det vil vi godt bakke ham op i,« pointerer Hans Jørgen Hansen.

Må holde sammen

Det er ikke bare politikerne, Aabenraa-medlemmener vil have sat i sving for at stoppe ulovlighederne. Samtidig sender de nemlig en opfordring til alle SiD afdelinger landet over om hjælp.

»Vi beder afdelingerne være opmærksomme på, hvilke vognmænd og transportfirmaer, der benytter denne trafik, så indsatsen kan samordnes gennem SiD for at sikre, at danske overenskomster kommer til at gælde for alle danske køretøjer, uanset hvor de kører.«

Sådan lyder opfordringen til de øvrige SiD afdelinger med chaufførmedlemmer.

»Den udtalelse sender vi, fordi det er nødvendigt at hjælpe hinanden. Jeg ved godt, at "sammenhold gør stærk" er en gammel vending, men den er stadig aktuel,« mener Hans Jørgen Hansen.

Hjælper gerne

Formanden påpeger, at afdelingen i Aabenraa har mange eksportchauffører. Derfor kender man her alt til den korrekte forsikring og aflønning på området.

I tvivlstilfælde stiller Branche 7 gerne sin ekspertise til rådighed for afdelinger med få chaufførmedlemmer. Her kan man nemlig have vanskeligt ved at gennemskue reglerne.

»Vi er specialiseret i de forhold. Til gengæld vil vi så gerne, hvis man i afdelingerne holder øje med, hvilke vognmænd der ikke overholde reglerne i forhold til udenlandske chauffører. Det vil styrke os alle, og så vil vore medlemmer også få noget for deres høje kontingent,« forklarer Hans Jørgen Hansen.

Selv om både vognmænd og eksportchauffører arbejder i en verden, hvor konkurrencen i dag er knivskarp, tror den nyvalgte brancheformand alligevel på en fremtid for det danske transporterhverv.

»Jeg tror flere og flere kunder vil efterspørge kvalitet, hvor varerne køres på en forsvarlig måde,« mener han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081