23948sdkhjf

Ny rapport fra analysegruppe:Der er for mange vognmænd

Ifølge en analysegruppe nedsat af Trafikministeriet har danske vognmænd ikke større omkostninger end hollændere og tyskere. Men der er overkapacitet i den danske transportbranche, mener analysegruppen, der opfordrer små vognmænd til at indgå netværk og samarbejdsaftaler. DTL’s medlemmer af gruppen anbefaler lavere skat til eksportchauffører.

Der er for mange små vognmænd i den danske transportbranche, og de er for dårligt uddannede.

Det er en af konklusionerne i rapporten »Godstransporterhvervet i international konkurrence«, der netop er udsendt af Trafikministeriet. En anden konklusion er, at danske vognmænd ikke har større omkostninger end deres hollandske og tyske kolleger.

Analysegruppen blev i efteråret 1999 nedsat af Trafikministeren, og gruppens opgave var at vurdere det danske lastbilerhvervs konkurrencesituation.

Gruppen blev nedsat på baggrund af en række henvendelser fra erhvervet til ministeren, og den består af repræsentanter fra

DTL, SiD, ETU, Erhvervsministeriet, Søfartsstyrelsen, TS-Kartellet Skatteministeriet, Færdselsstyrelsen og Trafikministeriet.

Overkapacitet

Gruppens analyser viser, at transporterhvervet i lighed med den danske økonomi i øvrigt har været præget af en positiv økonomisk udvikling siden starten af 90'erne. Beskæftigelsen er steget. Der er sket en stor udvidelse af kapitalapparatet. Der er købt mange nye lastbiler, og den samlede kapacitet i erhvervet er steget markant, hvilket må ses som et udtryk for, at der er tiltro til fremtiden.

Gruppen vurderer, at kapacitets-forøgelsen i 90'erne kan have bidraget til at skabe overkapacitet, hvilket stiller branchen i en dårligere forhandlingsposition i forhold til transportkøberne. Overkapacitet i branchen bidrager således til at underminere indtjeningen for den enkelte vognmand.

Indenlandsk vækst

Der har især været vækst i den nationale godstransport, mens udviklingen i den internationale godstransport har været præget af en mere ujævn udvikling. Vurderet over perioden fra 1993 til 1995 har der været en tydelig vækst i den internationale transport, mens udviklingen i perioden 1995-1998 har været præget af faldende transportarbejde.

Denne udvikling er ifølge rapporten vendt i 1999 og første

kvartal af 2000, hvor transportarbejdet i den internationale transport er steget og ligger på niveau med 1995.

Mangler uddannelse

Transportsektoren er kendetegnet ved en struktur, som til trods for en vis koncentration i de forløbne år, er domineret af små og mellemstore virksomheder. Endvidere er sektoren karakteriseret ved et lavt uddannelsesniveau sammenlignet med andre erhverv, hedder det i rapporten.

Erhvervet har i perioden fra 1994 til 1999 indgået færre uddannelsesaftaler end tidligere samtidig med, at antallet af uddannede blandt de beskæftigede er steget langsommere end for alle erhverv som helhed.

Såvel branchens struktur som uddannelsesniveauet har stor betydning i forbindelse med udvikling af den internationale konkurrenceevne, skriver analysegruppen. Det vurderes, at det lave uddannelsesniveau udgør et væsentligt problem for branchen.

Analysen har vist, at de mange små vognmandsvirksomheder, der har vanskeligt ved at sikre en god indtjening, udgør et strukturelt problem for branchen set i lyset af den intensiverede konkurrence. DTL's seneste konjunkturanalyse viste således, at navnlig de små vognmandsvirksomheder har en negativ vurdering af deres økonomiske situation.

På linje med andre lande

Samtidig viser analyserne, at omkostningsniveauet i Danmark i store træk svarer til omkostningsniveauet i Tyskland og Holland, mens omkostningsniveauet i Sverige ligger betydeligt over niveauet i Danmark, Holland og Tyskland. I Polen og Spanien, som også er med i analysen, er omkostningsniveauet lavere.

En særskilt analyse af skatte- og afgiftstrykket i Danmark sammenlignet med andre nordeuropæiske lande viser stort set tilsvarende resultater.

På baggrund af analyserne konkluderer gruppen, at et højt omkostningsniveau ikke er et særskilt dansk fænomen.

Analysegruppen kommer i rapporten med en række anbefalinger.

Bl.a. mener man, at der på nogle områder er behov for samarbejde og netværksdannelse mellem de mindre og mellemstore vognmandsforretninger for at sikre den fornødne udvikling af virksomhederne. Konkret anbefalder gruppen, at der afholdes kurser omkring disse emner.

DTL: Sæt skatten ned

DTL kommer i rapporten med følgende mindretalsudtalelse om nedsættelse af bruttolønomkostninger i internationale transporter:

»Lønomkostningerne er den væsentligste enkeltpost for danske vejgodstransportører, og der kan, især for lønomkostningernes vedkommende, konstateres betydelige forskelle mellem de

europæiske lande – herunder især i forhold til de kommende medlemslande i EU.

DTL finder derfor, at der skal nedsættes et udvalg med deltagelse af myndigheder samt erhvervets organisationer, der af hensyn til danske transportørers internationale konkurrence samt bevarelse af danske arbejdspladser, skal pege på muligheder for en nedsættelse af bruttolønomkostninger til eksportchauffører gennem en lempeligere beskatning.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063