Skiven skal granskes nøjere
»Jeg skal have gransket skiven nøjere, inden jeg med bestemthed kan afgøre, om chaufføren mister kørekortet betinget,« siger vicepolitikommissær Kenneth Norrild, Færdselspolitiet Holstebro.
Cirka 104-105 km i timen viste skiven, som sad i en 8,5 ton tung lastbil, der røg med i tungvognskontrollen i går. En nærlæsning kan ifølge vicepolitikommissæren give lidt afvigelse til begge sider, så det bliver marginaler, der afgør, om der er en fartoverskridelse på 40 procent, når tolerancen på 8 km i timen er trukket fra.
Er overskridelsen på 40 procent eller mere, så er loven til gengæld klar. Det koster ifølge stramningen af godskørselsloven 15. maj 1999 kørekortet betinget.
Over hele distriktet
Fra Færdselspolitiet i Holstebro deltog seks mand fordelt på tre hold, samt en ansat ved Statens Bilinspektion, i kontrollen. Dagen igennem skiftede de position flere gange, så distriktet i det vestjyske var dækket godt ind.
Desuden havde betjentene på kontrolstederne nærmest Holstebro back up hjemme fra synshallen, hvor en bilassistent stod klar til at efterse tvivlstilfælde.
Gang i kuglepennen
Da dagen var omme, kunne resultatet fra Holstebro gøres op. 61 køretøjer blev stoppet, og det blev til i alt 32 rapporter. Det kommenterer Kenneth Norrild således: »Det er et fint antal, og vi kan bare blive ved og ved og ved gang på gang.«
De 32 rapporter dækker over fem køretøjer noteret for tekniske mangler. Kun en enkelt chauffør blev stoppet med overlæs. Til gengæld var der otte overtrædelser af køre- hviletiden. I to lastbiler og én bus var der ingen tilladelse til stede.
Tre køretøjer blev noteret for fejl ved kontrolapparatet. Syv chauffører blev noteret for hastighedsovertrædelser efter skiven. Tre lastbiler og én bus fik køreforbud, og endelig skrev politiet rapporter over 13 andre forseelser. Det dækker blandt andet vognmandens objektive ansvar.