Forhandlinger fortsætter
Kulissen var den samme, men det var også den eneste lighed mellem det dramatiske stormøde for vognmænd i Dr. Margrethe Hallen i Fredericia den 16. september og den ekstraordinære generalforsamling samme sted i går aftes.
Mens der blev talt med store bogstaver ved stormødet, var rækkerne rettet ind i går. Formandens beretning blev taget til efterretning, og endda på en lidt usædvanlig måde. Ved slutningen af generalforsamlingen, der blot tog fem kvarter, sagde dirigenten, advokat Jan Erlund, at bestyrelsen gerne ville have en tilkendegivelse af, at den havde opbakning.
»Jeg fornemmer, at der ikke er behov for en skriftlig afstemning, så jeg vil i stedet bede alle dem, der kan gå ind for formandens beretning, om at rejse sig op,« sagde Jan Erlund, hvorefter stort set alle delegerede rejste sig op som på kommando.
Satser på finansloven
Forinden havde formand Kaj Nielsen redegjort for forhandlingerne med regeringen og beklaget de manglende resultater. Men også slået fast, at bestyrelsen ikke så anden mulighed end at fortsætte forhandlingerne.
En halv snes delegerede gik derefter på talerstolen og gav opbakning til forhandlingslinjen.
»Det signal, vi har fået her i aften, er, at DTL står sammen, også selv om vi endnu ikke har fået de lettelser fra regeringen, som vi har ønsket,« sagde Kaj Nielsen til Lastbil Magasinet umiddelbart efter den ekstraordinære generalforsamling var slut.
»Hvornår skal I komme med et resultat, som medlemmerne er tilfredse med?«
»Vi har ikke fået nogen tidsfrist, men det er klart, at vi arbejder på at få så mange som muligt af vores ønsker med i finansloven. Vi kan ikke udstede nogen garantier til medlemmerne, men vi har fået arbejdsro til at forsøge at skabe resultater, og det er vigtigt.«
Ny strategi
DTL’s forhandlere har nu valgt en strategi, så de ikke kun forsøger at påvirke regeringen til at give lettelser til transporterhvervet.
»Vi taler sammen med andre store erhvervsorganisationer, bl.a. Dansk Industri og landbruget og fiskeriet. I fællesskab har vi større mulighed for at påvirke politikerne, så de opgiver nogle af de byrder, der er planer om at påføre erhvervslivet. For os er en sparet krone en krone, uanset hvordan den fremkommer,« sagde DTL’s ordførende direktør Michael Svane efter generalforsamlingen.
Han kunne også oplyse, at forhandlingerne på embedsplan ikke har været afbrudt, og at man allerede i dag har nye møder med folk fra skatteministeriet. Også Kaj Nielsen taler fortsat med skatteminister Ole Stavad.
»Stavad har sagt til mig, at hans dør står åben. Og når han er klar til at forhandle, så er jeg også klar,« siger Kaj Nielsen.
De 23 øre
Ifølge DTL’s ledelse har regeringen allerede givet tilsagn om at give vognmændene lettelser, bl.a. til indkøb af biler med Euro 3 motorer, bedre standardfradrag for selvkørende vognmænd og øget støtte til uddannelse og IT-udvikling.
Desuden drøfter DTL og regeringen fortsat en eventuel afgiftsforhøjelse på diesel på 23 øre fra årsskiftet.
»Men de foreløbige resultater er ikke nok, og derfor fortsætter vi forhandlingerne. Vi mener fortsat, at vi skal have samme vilkår som kollegerne i bl.a. Holland, hvor regeringen har givet vognmændene refusion for dieselafgiften. Vi ser hollænderne som vores konkurrenter, mens skatteministeren helst vil sammenligne med forholdene i Sverige og Tyskland,« siger Kaj Nielsen.
Snak med en politiker
På den ekstraordinære generalforsamlingen bad formanden de delegerede gå hjem og snakke med deres lokale folketingsmedlemmer, uanset partifarve.
»Det er vigtigt, at I bearbejder politikerne, for ikke alle har helt forstået, hvor alvorlig situationen er for vognmændene,« sagde formanden, der også kunne fortælle, at DTL har skrevet et brev til alle 179 folketingsmedlemmer for at forklare situationens alvor.
»Til gengæld er det vigtigt, at vi fuldstændig afholder os fra blokader,« understregede forhandlings-formanden endnu engang.