DLU svarer i Elvin-sagen
»Vi diskuterer ikke vore kunders økonomiske forhold, og de angreb, som Elvin Jensen kommer med mod DLU i Lastbil Magasinet, må stå for hans egen regning,« siger direktør Peter Tromborg.
Dansk Lastbiludlejning (DLU) så at sige arvede Elvin Jensen sammen med kundekartoteket. Det skete, da DLU købte Jysk Lastbiludlejning (JLU).
Dengang havde Elvin Jensen en leasingkontrakt på én bil hos JLU. Senere solgte han en anden til DLU og leasede også den tilbage.
Elvin Jensen forklarede (på Lastbil Magasinets hjemmeside 13. september, red.), at kontrakten stod i F.D. Transport & Spedition´s navn, men at bilerne begge var indregistreret til Hammer Trans ApS, og at han kørte begge biler til DLU i Gråmose, fordi Peter Tromborg ville hæve lejen på bilerne.
Ifølge Elvin Jensen modtog han kort efter en regning fra DLU på 101.000 kroner.
»Den ville jeg ikke betale. Vi havde haft nogen reparationer på bilerne til temmelig mange penge. Dem ville jeg have af DLU, men vi fik at vide, at hvis F.D. ikke betalte, erklærede DLU selskabet konkurs,« fortalte Elvin Jensen.
»Kontrakter udløber«
»Leasingkontrakter udløber.« Sådan kommenterer Peter Tromborg Elvin Jensens forklaring og henviser så i øvrigt til papirerne vedrørende konkursbehandlingen af F.D. Transport & Spedition ApS.
DLU indgav i september 1998 konkursbegæring mod F.D. Transport & Spedition ApS. Leasingselskabets krav var ikke, som Elvin Jensen husker det, på 101.000 kroner, men på 307.422,76 kroner.
»Og det beløb blev godkendt af boet,« pointerer Peter Tromborg.
Ifølge akterne fra boopgørelsen i F.D. Transport & Spedition ApS har Elvin Jensen på intet tidspunkt rejst modkrav for reparationer på de leasede lastbiler.
Dækkede omkostninger
Mens bobehandlingen stod på, fandt kurator ud af, at der var et ulovligt anpartshaverlån til Elvin Jensens hustru Brigitte Ilse Jensen på godt 82.000 kroner, som fremkom ved en sammenblanding af hendes og selskabets økonomi.
Fejlen skyldtes ifølge Elvin Jensen en uduelig revisor, men DLU valgte at føre sag mod hustruen og vandt. Aktiver var der ikke nogen af, så selskabet indgik forlig med Brigitte Ilse Jensen på 40.000 kroner. Tilstrækkeligt til at dække garantistillelsen ved konkursbegæringen og til at lukke F.D. Transport & Spedition ApS for.
Elvin Jensen mener, at forliget er et godt eksempel på, at DLU ikke forventede at vinde sagen, hvis den blev anket. Det ønsker Peter Tromborg ikke at kommentere.
Noget stemmer ikke
»F.D. har aldrig haft tilladelser.« Sådan forklarede Elvin Jensen til Lastbil Magasinet tidligere, men så må vi konstatere, at han har kørt uden.
Det har ikke været muligt at få be- eller afkræftet, om de leasede biler hos DLU stod indregistreret til F.D. Transport & Spedition ApS eller Hammer Trans ApS, men det er heller ikke alene disse biler, sagen drejer sig om, for som Elvin Jensen tidligere forklarede:
»Da min hustru pakkede trøjer for trikotagevirksomheder, købte hun en Mercedes kassevogn 814. Da hun stoppede, kørte den med småpakker for Roland Munch. Bilen gik på et tidspunkt ind i F.D. Senere købte selskabet en større bil. Begge biler blev solgt med kørsel til en vognmand for 250.000 kroner stykket.«
Det vil altså sige, at F.D. Transport & Spedition ApS har kørt gods for fremmed regning uden tilladelser.