Feriesedler og falske skiver
En bøde på 10.500 kroner til en tysk chauffør for overlæs. To chauffører sigtet efter straffelovens paragraf 163, der omhandler falske ferieerklæringer og to andre efter straffelovens paragraf 175. Den dækker personelfalsk, f.eks. falsk navn på skiven.
Det var nogle af de lidt mere kuriøse rapporter, som Færdselspolitiet skrev i løbet af torsdag og fredag ved grænseovergangene i Frøslev og Padborg.
Betjente på kursus
Kontrollen var kulminationen på to dages teoretisk undervisning for færdselsbetjente fra hele landet i blandt andet køre-hviletid, nationale og internationale tilladelser, blokvogne samt busser.
Undervisningsrunden for de ansatte ved Rigspolitiets Færdselsafdelinger tog sin begyndelse sidste år. Endnu mangler et enkelt hold betjente at komme på skolebænken, og når det kursus er ovre, har alle kontrollanterne mere viden om reglerne for tunge køretøjer.
139 rapporter
Begge dage var grænseovergangene bemandet med 15 betjente. I alt 308 køretøjer blev kontrolleret, og der blev skrevet 139 rapporter.
»Det er nok cirka det antal, vi er vant til. Vi foretager en vis udvælgelse, når vi stopper køretøjerne, men de fleste vognmænd forsøger at drive en ordentlig forretning. Det er vores indtryk, at det er pæne mennesker,« siger vicepolitikommissær Per Brandstrup, Færdselspolitiet Hørsholm, som ledede slagets gang.
Hold da ferie
Meget kreativt og svært at bevise. Sådan betegner politikommissæren overtrædelser af straffelovens paragraf 163, der omhandler falske ferieerklæringer. Men fortæller chaufføren, at han har holdt ferie onsdag og torsdag, så vil politiet selvfølgelig gerne se skiverne fra de foregående dage, og så kan det gå helt af sig selv, hvis der er lavet numre. Det kan to af de stoppede chauffører fra grænsekontrollen skrive under på.
Opdages forholdet kan det få alvorlige konsekvenser for både vognmand og chauffør, forklarer Per Brandstrup: »Der er en ny dom fra Helsingør. Vognmanden, som havde underskrevet den falske ferieerklæring, fik syv dages betinget hæfte, og chaufføren fik 10 dagbøder af 500 kroner for medvirken, men så havde han også fire overtrædelser af køre-hviletiden i ferien,« siger kommissæren.
Det er for dumt
Smart var det heller ikke af de to chauffører at kollidere med straffelovens paragraf 175 om personelfalsk. »Det koster syv dages betinget hæfte og en registrering i kriminalregisteret,« forklarer Per Brandstrup.
Forseelsen begås for eksempel ved at skrive vognmandens eller en anden chaufførs navn på skiven, uden at de så i øvrigt har sat en fod på speederen.
Godt kørende
Færdselspolitiet brugte også de to dage i det sønderjyske til at kigge udlændingene godt efter i papirerne, men der var ikke det helt store at komme efter.
»En ukrainer fik en bøde på 500 kroner. Så var der lidt overtrædelser af køre-hviletiden hos nogle polakker, men i det store og hele kører de pænt. Og de er også blevet godt kørende. Jeg kan huske for få år siden, da var de østeuropæiske biler i meget dårlig stand,« fortæller kommissæren.
Velkendte forseelser
De 139 rapporter dækker også over mere velkendte forseelser som dimensionsfejl og for dårligt fastgjorte læs. En enkelt vognmand havde ikke erhvervet tilladelse, og en anden havde den ikke med i køretøjet.
87 blev noteret for overtrædelse af køre- hviletiden. Hos seks vogntog var der fejl ved kontrolapparatet. Udover tyskeren, som kan se frem til en bøde på 10.500 kr. for overlæs, blev to andre noteret for samme forseelse.
I tre busser manglede lovpligtige attester. 61 chauffører fik køreforbud for enten overtrædelse af køre-hviletiden eller dimensionsfejl, og endelig blev 46 noteret for andet. Herunder hører blandt andet den hilsen, som vognmanden får for sit objektive ansvar.