En falliterklæring
»Jeg er ikke interesseret i hævn, men myndighederne kan ikke sidde Andreas Andresens brug af russere til ulovlig cabotagekørsel overhørig. Jeg vil bare have retfærdighed,« siger formanden for Chaufførernes Fagforening i Aabenraa, Johnny Schytt-Nielsen.
Han er skuffet over, at DTL ikke havde mulighed for at gribe ind i sagen, fordi transport- og speditionsfirmaet Andreas Andresen ikke er medlem, mens virksomhedens vognmandsdel SST Padborg ApS figurerer på medlemslisten hos DTL.
»Og jeg tror da ikke, konstellationen er noget, der er gjort, fordi man bevidst spekulerer i svindel og humbug,” udtalte formanden for DTL, Kaj Nielsen tirsdag til Lastbil Magasinet.
Hvad er meningen?
Nu håber formanden for Chaufførernes Fagforening så, at Færdselsstyrelsen vil gribe ind.
»Hvad fanden sidder man ellers og bruger så meget tid på en ny godskørselslov for, hvis den ikke er noget værd,« spørger Johnny Schytt-Nielsen.
Som formanden husker det, fik man i afdelingen i Aabenraa masser af tærsk fra medlemmerne på grund af de skærpede sanktioner ved overtrædelser, som i yderste konsekvens kan betyde, at chaufføren mister kørekortet både betinget og ubetinget.
»Og grove overtrædelser skulle ifølge loven også betyde, at virksomhederne skulle miste deres tilladelser,« pointerer chaufførernes formand.
Nogen har et problem
Johnny Schytt-Nielsen må konstatere, at DTL ikke har mulighed for at gribe ind, når Andreas Andresen ikke er medlem af vognmandsforeningen, og det er fair nok, siger han.
Han mener til gengæld, at Andreas Andresen og SST selv står med Sorteper, fordi der er personsammenblanding i selskaberne.
»Hovedansvaret må jo ligge et eller andet sted, og det synes jeg skal placeres. Samfundet og lovlydige borgere kan simpelthen ikke være tjent med andet. Det støder i hvert fald min moral, hvis det her får lov til at passere i ubemærkethed,« understreger han.
Sammenrend
Formanden fra Aabenraa kan have ret i, at der er et vist sammenrend hos Andreas Andresen i Padborg. Ikke bare af selskaber, men også af personer.
Hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen finder man følgende selskaber i Andresen-koncernen:
Andreas Andresen A/S, SST Padborg ApS, HST Padborg A/S, og Morten Rahbek A/S.
I samtlige selskaber figurerer Erik Christensen som bestyrelsesformand. Adm. direktør Knud Jørgensen og advokat Jørn Aage Hansen sidder i samtlige bestyrelser.
Samme direktør
I SST og Andreas Andresen figurerer direktør Steen Sørensen i direktionen. Det gør han også i HST og Morten Rahbek, men her som adm. direktør.
Adm. direktør Steen Sørensen sidder med endnu en kasket. Det er nemlig også ham, der står som ansvarlig leder i SST, og dermed med ansvaret for, at virksomheden drives på forsvarlig vis og efter reglerne i godskørselsloven.
God skik i branchen?
Ifølge stramningerne af godskørselsloven den 15. maj 1999 skal personkredsen i selskaber kigges nøjere efter i sømmene med hensyn til erhvervelse og generhvervelse af tilladelser, og som der står i loven: ”En ansvarlig leder skal til enhver tid opfylde kravet om god skik i branchen,” ellers kan tilladelserne hjemkaldes.
Fuldmægtig i Færdselsstyrelsen, Marlene Sejr vil ikke udtale sig om Padborg-sagen, men hun siger generelt, at afgørelsen vil være en skønsmæssig vurdering i hvert enkelt tilfælde.
»Det er svært at sige, om en person, der sidder som direktør og ansvarlig leder i ét selskab og direktør i et andet, vil blive frataget tilladelserne, hvis han begår ulovligheder i det selskab, hvor han kun er direktør. Det afhænger af karakteren af overtrædelsen, og om han eller virksomheden kan gøres ansvarlig,« mener fuldmægtigen.
Skønner Færdselsstyrelsen, at den ansvarlige leder er så belastet af sagen, at tilladelserne tilbagekaldes, er det ifølge Marlene Sejr ikke det samme, som at selskabet lukkes: »Virksomheden får tre måneder til at finde en ny leder,« siger hun.