Vognmænd på Christiansborg
Det foregik stille og roligt, da 55 lastbiler onsdag ved middagstid kørte fire gange rundt om Folketinget og de ministerier, der ligger i tilknytning hertil.
Såvidt Lastbil Magasinet kunne vurdere, deltog kun de lastbiler, som på forhånd var inviteret. Der var altså ingen spontane aktioner i forbindelse med den lovligt anmeldte demonstration.
Det var dog kun første runde, der havde karakter af en egentlig konvoj med politieskorte. Da lastbilerne derefter forlod Christiansborg for at køre rundt på Slotsholmen, var det som almindelige trafikanter. Det betød bl.a., at nogle lastbiler måtte holde for rødt, så der blev store huller i kolonnen.
Ruten
De 55 lastbiler, der repræsenterede vognmænd fra hele landet, samledes ved 10-tiden i Høje Tåstrup Transportcenter. Herfra gik turen ad Letland Allé, Sydvej, Tværvej og ud på Holbækmotorvejen mod København. Her kørte bilerne ad Sjællandsbroen, Scandiagade, Vasbygade til samlingsstedet på Kalvebod Brygge.
Klokken 11.50 kørte konvojen afsted ad Bernstorffsgade, Tietgensgade og Stormgade til Stormbroen, der var udgangspunkt for cirkelkørslen omkring og på Slotsholmen. Denne rute gik ad Vindebrogade, Højbro, Børsgade, Slotsholmsgade, Christians Brygge, Vester Voldgade, Stormgade og tilbage til Stormbroen.
Skrivelsen
Nedenstående skrivelse blev afleveret til regeringen ved skatteminister Ole Stavad. Skrivelsen er udarbejdet i fællesskab af DTL og Danske Busvognmænd:
»Dansk Transport og Logistik (DTL), der repræsenterer 4300 danske transportvirksomheder og Danske Busvognmænd (DB), der repræsenterer 600 medlemsvirksomheder, gør regeringen opmærksom på;
* at prisen på dieselolie, som følge af faktorer, som erhvervet ingen indflydelse har på, er steget til urimelige højder;
* at denne prisstigning resulterer i en - hvad niveau og frekvens angår - hidtil ukendt omkostningsstigning for såvel den danske indenlandske som den grænseoverskridende transport;
* at fragtindtægten på den anden side ligger langt bagefter denne omkostningsudvikling;
* at overvæltningen af de stigende energiomkostninger, i betragtning af transportmarkedets internationale karakter, under de nuværende forhold kun er muligt i begrænset omfang;
* at disse omstændigheder har ført til en akut katastrofal økonomi i mange af erhvervets virksomheder, der oplever negativ rentabilitet, underminering af virksomhederne samt et stigende antal konkurser og virksomhedsophør;
* at denne udvikling, i betragtning af forventningerne til oliemarkedet, vil fortsætte i hastigt tempo;
* at erhvervet leverer et betragteligt bidrag til den nationale indkomst og beskæftigelsen, og er af vital betydning for den danske økonomi;
* at danske lastbiler og busser internationalt set er fremme i første række hvad angår trafiksikkerhed, miljø, kvalitet og effektivitet.
Som følge heraf konstaterer DTL og DB,
* at erhvervet uden øjeblikkelige omkostningssænkende forholdsregler er truet alvorligt i sin videre beståen;
* at erhvervet i de forløbne måneder gentagne gange har gjort den danske regering opmærksom på den alvorlige situation og samtidig anmodet om hjælp til konkrete løsninger;
* at der fra regeringens side den dag i dag stadig mangler konkrete løfter om omkostningssænkende forholdsregler;
* at en betydelig omkostningslettelse på kort sigt bl.a. kan udføres ved at nedsætte den af regeringen pålagte dieselolieafgift.
Derfor anmoder DTL og DB indtrængende om:
* at der for år 2000 med virkning tilbage fra 1. januar 2000 gives delvis refusion af dieselafgiften;
* at der i perioden 1. januar 2001 til 2004 indføres en delvis refusionsordning for diesel til erhvervsmæssig brug;
* at der nedsættes en arbejdsgruppe, der senest 31. december 2000 skal fastlægge rammen for øvrige økonomiske lettelser og forbedrede strukturelle betingelser for transporterhvervet.
København, den 4. oktober 2000
Dansk Transport og Logistik Danske Busvognmænd
Kaj Nielsen Steen Fris