23948sdkhjf

Regeringen vil ikke hjælpe vognmændene

Mødet tirsdag mellem skatteministeren, trafikministeren og DTL’s ledelse endte uden resultat. Nu er der indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i DTL torsdag den 12. oktober. Demonstration foran Christiansborg i dag kl. 12.

Regeringen er parat til at lempe lidt på visse afgifter hen ad vejen, men man vil ikke støtte vognmændene med en hjælpepakke her og nu i stil med, hvad de hollandske vognmænd har fået.

Det er konklusionen efter det to timer lange møde, som DTL’s ledelse i går havde med skatteminister Ole Stavad og trafikminister Jacob Buksti på sidstnævntes kontor. Der er ikke aftalt nye møder mellem parterne.

»Regeringen har sagt, at man ikke vil hjælpe et erhverv i nød. Og jeg må erkende, at forhandlingens vej har spillet fallit. For at signalere situationens alvor over for medlemmerne, indkaldes der i dag til en ekstraordinær generalforsamling,« siger DTL’s formand Kaj Nielsen.

Stavad banket på plads?

Generalforsamlingen skal indkaldes med mindst 8 dages varsel og kan derfor først finde sted torsdag den 12. oktober. Tidspunktet bliver kl. 18, og de 150 delegerede skal sandsynligvis mødes et sted i trekantsområdet.

Det var en meget skuffet formand, som efter to timers møde med de to ministre kunne konstatere, “at vi vist lige så godt kan pakke sammen nu”.

»Efter mødet i torsdags med Ole Stavad var det mit indtryk, at vi ville blive honoreret, fordi vi havde formået at holde ro i rækkerne. Men jeg har en følelse af, at skatteministeren er blevet banket på plads,« siger Kaj Nielsen.

»Jacob Buksti indledte med at fortælle os, at trafikministrene i EU var blevet enige om, at der ikke skulle røres ved dieselafgifterne, bortset fra hvad der allerede var sket i Frankrig. Men de hollandske vognmænd har jo fået refusion, fordi den hollandske regering har erkendt, at landets transporterhverv er vigtigt.«

Hollandsk løsning

Før dagens møde havde DTL’s forhandlere en begrundet forventning om, at forhandlingerne skulle afsluttes med en konkret aftale. DTL har under forhandlingerne krævet, at det danske transporterhverv fik en økonomisk håndsrækning i lighed med den, der er indgået mellem de hollandske vognmandsorganisationer og den hollandske regering.

Den hollandske løsning indebærer en delvis refusion af olieafgifterne med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2000 samt en hjælpepakke frem til 2004, der også indebærer en delvis refusion af dieselafgiften.

Også i en række andre lande er der indgået aftaler til afhjælpning af de økonomiske problemer i vognmandserhvervet. Det gælder bl.a. Frankrig, Belgien, Italien og Luxembourg. DTL er også bekendt med, at der forhandles om lignende aftaler i en række andre EU-lande.

Ifølge Kaj Nielsen ville en “hollandsk løsning” koste omkring 300 millioner kroner.

Kun småting

Udover de akutte problemer har parterne også diskuteret mere langsigtede løsninger for erhvervet. Og her er regeringen parat til at komme vognmændene i møde. Men ifølge DTL’s formand er vi ovre i småtingsafdelingen.

Blandt de punkter, regeringen kan gå med til, er ligestilling mellem selvkørende vognmænd og chauffører med hensyn til udefradrag. Et andet punkt drejer sig om at lempe broafgifterne for vognmænd, der skifter til biler med Euro 3 motor.

»Men som situationen er lige nu, har ingen vognmænd råd til at skifte til nye biler med Euro 3 motor, så det kan jeg ikke bruge som argument over for medlemmerne,« siger en tydeligt frustreret DTL-formand.

Endelig er regeringen indstillet på, at den ekstra dieselafgift på 23 øre pr. liter ikke automatisk træder i kraft ved årsskiftet som tidligere bebudet. I stedet er det gjort afhængig af resultaterne af den undersøgelse af grænsehandels-problematikken, der er sat i værk.

»Jeg underkender ikke, at de forskellige tiltag har en virkning. Men det er kun i småtingsafdelingen,« siger Kaj Nielsen.

Demonstration

Den planlagte demonstration i dag, hvor 55 lastbiler kører til Christiansborg, foregår som planlagt med start kl. 10 i transportcentret i Høje Tåstrup og mål kl. 12 foran Christiansborg, hvor der overrækkes en protest til regeringen.

Er der ikke en mulighed for, at flere vognmænd vil tilslutte sig demonstrationen, nu hvor forhandlingerne er brudt sammen?

»Jeg kan jo ikke vide, om nogen kobler sig på. Men min holdning er fortsat klar: Ingen ulovlige aktioner,« siger Kaj Nielsen, som inderligt håber, at vi undgår franske tilstande i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063