23948sdkhjf

Elvin og de forsvundne containere

En af Elvin Jensens tidligere chauffører afviser, at han har hjulpet med til at gemme hollandske containere. En af dem blev fundet i Italien, og en anden dukkede pludselig op i Padborg, så at sige »ud af det blå«.

»Jeg blev godt nok gal, da jeg fra kolleger hørte Elvin Jensens påstand om, at jeg skulle have hjulpet ham med at skaffe containere af vejen, og også over de andre beskyldninger han kommer med mod min person,« siger chauffør Jan Christensen, Rødekro. Han kører i dag for HZ Maasland, Holland.

Elvin Jensens forklaring, som han har givet til Lastbil Magasinet, hørte Jan Christensen ude på Europas landeveje fra kolleger, og det gjorde ham harm, fordi det sætter ham i et dårligt lys.

»Jeg har aldrig været involveret i at hjælpe Elvin Jensen med at gemme hollandske HZ-containere, men det er rigtigt, at der forsvandt tre. En dag (sidst i november 1999, red.), da jeg kom hjem fra en tur, fik jeg besked på at stille containeren uden for Elvin Jensens kontor. Da jeg en time senere kom tilbage, var den væk. Jeg spurgte Elvin, hvor den var, men fik den besked, at den var gemt af vejen. Den skulle bruges som pressionsmiddel over for HZ i Holland. Da sagde jeg, at nu stopper vi,« husker Jan Christensen.

Og det gjorde de så, for sagen førte ifølge Jan Christensen til, at den danske chauffør skiftede arbejdsplads fra Elvin Jensens danske HZ til det hollandske selskab af samme navn.

Ringede til Holland

Samme dag, som containeren forsvandt, tog Jan Christensen kontakt til Michel Zuiderwijk, HZ NL BV, og forklarede tingene. Det viste sig da, at det ikke bare drejede sig om én forsvundet container, men om tre i alt.

»Den anden blev opdaget en dag, da den var på vej med færgen fra Grækenland til Italien med en Hammer Trans bil foran. Direktør Olsthorn, HZ Holland, ringede til de italienske myndigheder og forklarede tingenes rette sammenhæng,« siger Jan Christensen.

Den tredje container dukkede en dag ud af den blå luft: »Jeg kom fra Nordborg. Da jeg kom til Padborg, fik jeg øje på, at den stod på pladsen ved Johs. Lunde. Jeg ringede til Holland, som adviserede politiet i Aabenraa. Det førte til, at containeren blev flyttet til Transamerica Leasing, hvor den blev låst inde,« fortæller Jan Christensen.

Politianmeldt

I forbindelse med at Lastbil Magasinet tidligere snakkede med Elvin Jensen, stillede han dokumentation til rådighed for nogle af sine forklaringer. Mellem papirerne er en fax sendt fra Transamerica Leasing allerede 12. november 1999, stilet til Elvin Jensens bror Chlevy, med følgende ordlyd:

»De har oplyst i telefonen i dag, at De har tilbageholdt tre trailere, hvoraf to tilhører Transamerica Trailer Leasing B.V. i Holland. De vil ikke oplyse, hvor trailerne forefindes. Som repræsentant for vores søsterselskab i Holland har jeg fået til opgave at udfærdige politianmeldelse mod Dem, idet De har oplyst at have bopæl på adressen Assensvej 484, Falsted, 5642 Millinge. Anmeldelsen afgives umiddelbart efter afsendelse af denne telefax.«

Faxen er underskrevet af Johan Kjartansson, Transamerica Leasing, Padborg.

»Dygtig chauffør«

Da Elvin Jensen over for Lastbil Magasinet gav sin forklaring på et broget liv med mange konkurser, sagde den tidligere vognmand om Jan Christensen: »Han er den dygtigste chauffør - i gåsetegn - vi har haft. Jeg kender ingen andre, som kan køre 6000-7000 kilometer om ugen og fuske så meget med skiverne.«

»Til det vil jeg gerne sige, at jeg ikke er mere lovlydig end andre, men jeg kører så lovligt som muligt, og jeg har også en kopi af skiverne. Dem vil jeg da gerne vise frem. De viser nemlig, at der ikke er meget at komme efter,« forklarer Jan Christensen.

Han siger, at han samtidig kan bevise, at han har fire sedler, hvor Elvin Jensens bror Chlevy Jensen skrev under på feriesedler, samtidig med at Jan Christensen kørte.

»Men det har jeg ikke gjort for egen vindings skyld. Jeg kørte, fordi Elvin Jensen sagde, at tingene hastede,« fortæller Jan Christensen.

Jagtet rundt i manegen

Han mener i øvrigt, at det kunne være meget mere interessant at se skiverne fra de tyske og engelske chauffører, som kørte hos Elvin Jensen. Såvidt Jan Christensen husker, blev de jagtet rundt i manegen 24 timer i døgnet.

»Jeg tror også, jeg var den eneste chauffør, der fik overenskomstmæssig løn. Jeg har ganske vist ind imellem kæmpet for at få den. Så kom der gerne lidt aconto hist og pist, og da jeg holdt, havde jeg mange penge til gode, som blev skaffet hjem gennem Lønmodtagernes Garantifond,« forklarer han.

Uenighed om telefonregning

Ifølge Elvin Jensens udsagn præsenterede brødrene Jensen den tidligere chauffør Jan Christensen for en telefonregning på mellem 11.000 og 13.000 kroner for private samtaler ført fra mobiltelefonen i bilen.

Beløbet er ikke helt korrekt. Dokumentation over kravet sendt 28. februar i år fra Elvin Jensen til Chaufførernes Fagforening, Aabenraa, viser, at det er på 8.879,47 kroner.

Fagforeningen afviste dog at blande sig i forholdet med begrundelsen: »Vi fører ikke sager mod vore egne medlemmer. De må rejse kravet over for Jan Christensen direkte.« Det sker i brev af 23. marts 2000.

»Jeg stoppede i november 1999. Først i år blev jeg præsenteret for telefonregningen. Det ser lidt underligt ud. Desuden var aftalen, at jeg mod at være med til at skaffe kørsel måtte bruge telefonen - også privat. Jeg fik en udskrift af regningen i marts måned. Så ringede jeg til Elvin og sagde, at det kunne da ikke være rigtigt, for vi havde jo en aftale. Han svarede: det er da også rigtigt, kan du ikke bare sende den tilbage.«

Siden har Jan Christensen intet hørt fra Elvin Jensen.

God arbejdsgiver

Jan Christensen var godt tilfreds med Elvin Jensen som arbejdsgiver. I det mindste indtil alle problemerne startede.

»Vi havde det godt, bare vi fik produceret noget - og kørt nogle kilometer, så blandede han sig aldrig i, hvad vi foretog os. Men til sidst blev det lidt for spændende. Især når jeg skulle tanke, for så var det altid interessant at se, om kortet virkede. Jeg tror, jeg i alt nåede at skifte dieselkort seks til syv gange, inden jeg stoppede,« fortæller Jan Christensen.

Han undrer sig også lidt over alt det negative, som Elvin Jensen nu skyder ham i skoene: »Da samarbejdet med HZ i Holland smuldrede, kaldte Elvin mig en dag ind på sit kontor. Hans ærinde var at spørge mig, om jeg eventuelt kunne tænke mig at være med til at skaffe kørsel og disponere over bilerne i hans danske HZ. Da må han jo have ment, at jeg var en god arbejdskraft,« pointerer Jan Christensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062