23948sdkhjf

DSV bliver til DFDS

Som ventet har DSV overtaget DFDS Dan Transport. Prisen er 5,5 milliarder kroner. Selskabets nye navn bliver DFDS Transport Group A/S. Roland Munch og Spetra følger med i købet.

DSV har som ventet købt DFDS Dan Transport. Købet er sket med virkning fra 30. september. Med sammenlægningen er der skabt en af de største transportvirksomheder i Norden med en årsomsætning på 18 milliarder kroner og over 10.000 medarbejdere. Også på europæisk plan bliver det nye selskab blandt de absolut største.

DFDS Dan Transport lægges sammen med den del af DSV-koncernen, der hedder “Transport & Logistik”. Det vil sige DSV Samson Transport i Danmark og udlandet, herunder også DSV Borup, som 1. august blev lagt sammen med DSV Samson Transport. Det nye navn bliver DFDS Transport Group A/S, i daglig tale DFDS Transport.

Med i handelen er to kendte transportfirmaer, det 100 % ejede DFDS Roland Munch A/S og det 75 % ejede DFDS Spetra A/S. DFDS Dan Transport består i alt af 111 selskaber.

Den mindste del af koncernen, DSV Miljø & Egenproduktion A/S fortsætter uændret. Denne del udgøres af de indenlandske vognmandsforretninger, grusgrave, miljøhåndtering mv.

For DFDS-koncernen betyder salget, at man fortsætter med to af de hidtidige tre ben, nemlig DFDS Tor Line og DFDS Seaways.

Store besparelser

Prisen på 5,5 milliarder kroner kan deles op i tre milliarder for hele aktiekapitalen og 2,5 milliarder i rentebærende gæld, som DSV overtager. Hertil kommer transaktionsomkostninger på ca. 75 millioner.

DSV’s ledelse regner med, at der efter to år kan spares 250 millioner kroner om året i synergieffekt ved sammenlægningen. I første omgang forventer DSV dog, at der vil være en del omkostninger i forbindelse med rekonstruktionen, og der er afsat 125 millioner til disse udgifter.

En del af besparelsen skal findes ved en nedskæring af medarbejderstaben på 3-5 %. Desuden skal der frigives kapital ved at sælge lastbiler og trailere samt terminaler og kontorbygninger.

Slut med at eje biler

DSV’s filosofi med udstrakt brug af underleverandører skal overføres til det nye selskab. Det samme skal DSV’s målsætning om højst selv at råde over ti procent af det rullende materiel, og det skal vel at mærke være lejet.

DFDS Dan Transport råder i snit over 4.400 biler, hvoraf man selv ejer de 1.100. Det giver en egenandel på 25 procent, så der skal sælges meget materiel fra for at opfylde DSV’s målsætning.

DSV forventer at sælge aktiver til en bogført værdi af 600 millioner kroner i løbet af de næste tre år. Samtidig regner man med at skulle investere 200 millioner mindre over de næste to år.

Lillebror tjener bedst

Med hensyn til volumen er DFDS Dan Transport storebror. Omsætningen er over 14 milliarder kroner, og der er 8.700 medarbejdere. Heroverfor står DSV-koncernens 1.620 medarbejdere, der omsætter for 4,4 milliarder.

Til gengæld er DSV tilsyneladende bedre til at tjene penge. Sammenligner man de seneste halvårsresultater, tjente DSV godt 100 mio. kr. før skat ud af en omsætning på ca. to milliarder, mens DFDS Dan Transport fik et resultat på godt 175 mio. kr. ud af en omsætning på over syv milliarder.

DFDS Dan Transports balance for 1. halvår 2000 viser omsætningsaktiver for 3,1 milliarder og en kortfristet gæld på 4 milliarder. DSV er opmærksom på dette problem og vil stramme op på forholdet til hhv. debitorer og leverandører.

Sådan skaffes pengene

Pengene til købet skaffes ved at udvide den ansvarlige kapital med 1,5 milliarder kroner, hvoraf halvdelen kommer fra en udvidelse af B-aktiekapitalen. 750 millioner er såkaldt Mezzanin-kapital. Den resterende finansiering kommer gennem en låneaftale med Danske Bank og FIH.

Der udstedes tegnings-optioner til medarbejderne i form af 500.000 nye B-aktier.

Bemyndigelsen til at udstede de nævnte aktier skal gives på en ekstraordinær generalforsamling fredag den 13. oktober i moderselskabet, DSV De Sammensluttede Vognmænd af 13-7 1976 A/S.

Den nye ledelse

Direktionen i moderselskabet består fortsat af adm. direktør Leif Tullberg, koncerndirektør Kurt K. Larsen og budgetdirektør Jytte Bengtsen. Som følge af købet skal direktionen snarest udvides med en økonomidirektør.

Leif Tullberg fortsætter som direktør for DSV Miljø & Egenproduktion A/S, indtil der er fundet en afløser.

Kurt K. Larsen indtræder som adm. direktør i DFDS Transport Group A/S. Derudover består direktionen af Ole Sehested og Benny Rhe Hansen, der følger med over fra DFDS Dan Transport. Dette selskabs nuværende adm. direktør, Ole Frie, som forleden kunne fejre 40 års jubilæum i DFDS, står til rådighed for direktionen i en periode.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.055