23948sdkhjf

Andresen er vendt 180 grader

Andreas Andresens datterselskab SST har haft problemer med fagforeningen i Luxembourg. Virksomheden har hidtil ikke tilladt de ansatte at vælge en tillidsmand. Men nu er man vendt på en tallerken.

De ansatte i Andreas Andresens datterselskab SST Luxembourg må nu pludselig alligevel gerne vælge en tillidsmand. Firmaet har ellers gennem en retssag forsøgt at undgå, at der blev valgt en tillidsmand.

Selv om den danske udflytter fra Padborg i første instans tabte sagen med et brag, gav SST ikke op. Dommen blev appelleret.

SST ville ikke acceptere, at de godt 100 ansatte chauffører og medlemmer af OGBL-FNCTTFEL i Luxembourg fik lov til at vælge en tillidsmand. OGBL-FNCTTFEL svarer til Chaufførernes Fagforening i Danmark.

»Jeg ved ikke, hvad der er sket, men jeg har lige fået at vide i dag, at SST har kaldt appellen tilbage. Selskabet gjorde ellers alt, hvad det kunne, for at der ikke skulle vælges en tillidsmand,« fortalte faglig sekretær Hubert Hollerich onsdag fra Luxembourg.

Ville stoppe skriverier

Bortset fra at SST nu har ladet tillidsmandssagen falde, så blev virksomhedens trusler om at slæbe Hubert Hollerich i retten heller aldrig til noget.

Ham ville selskabet ellers have dømt efter presseloven, fordi han på et tidspunkt skrev til medlemmerne, at SST brugte ulovlige metoder for at forhindre, at de ansatte fik lejlighed til at vælge tillidsmand.

Den faglige sekretær har tidligere arbejdet som journalist, og han fungerer også som sådan i fagforeningen, hvor han skriver i medlemsbladet.

SST havde dog forregnet sig i sagen, for skrivelsen om virksomhedens metoder stod ikke beskrevet i offentligt tilgængelige medier, men derimod i et brev stilet til hvert enkelt medlem med ansættelse hos SST, og så kan presseloven ikke komme i brug.

Flere biler på vej

Hubert Hullerich kan ikke helt forstå det pludselige sceneskift fra SST, fordi han har oplevet selskabet fra en lidt ubehagelig side.

Da Lastbil Magasinet fortæller ham, at SST tilsyneladende er på vej til Hertugdømmet med yderligere et stort antal biler oven i dem, som selskabet i forvejen har, mener den faglige sekretær, at det kan være en plausibel forklaring.

Ifølge Lastbil Magasinets kilder udflager minimum 50 SST-biler i løbet af kort tid fra Padborg til Luxembourg. Det betyder samtidig, at mange danske chauffører mister deres arbejde.

»Det var en interessant oplysning - også for os i fagforeningen - det skal vi nemlig have med i vore betragtninger, når der vælges tillidsmand,« siger Hubert Hullerich.

Hans vurdering er, at SST Luxembourg i dag har cirka 110 biler indregistreret i Lilleputlandet. Vurderingen sker ud fra, at fagforeningen har godt og vel 120 medlemmer, som er ansat i virksomheden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062