Speditørforening: Ikke vores bord
Andreas Andresen A/S er medlem af Dansk Speditørforening. Her har man klare etiske regler for, hvordan medlemmerne skal opføre sig, og falder de udenfor, kan det føre til ekslusion. Men formanden Bent Steffensen mener ikke, det vil ske i det her tilfælde.
»Vi eksluderer ikke umiddelbart medlemmer. Vi mener desuden, at det her er en sag for DTL, da det drejer sig om en russisk vognmand, som har overtrådt loven,« forklarer formanden. At det så er med Padborg-firmaet som arbejdsgiver er knap så tungtvejende, mener han.
Bent Steffensen mener også, at da nu sagen er i Færdselsstyrelsen
(læs artiklen fra i går, red.)
, må man der behandle den færdig, da speditørforeningen ikke har noget med styrelsen at gøre.
Sådan lidt populært sagt mener formanden, at Dansk Speditørforening træder vande i forhold til Andreas Andresens brug af russere til cabotagekørsel.
Klare vedtægter
"Virksomheden skal nyde et godt omdømme i branchen og drive virksomhed på et højt etisk niveau."
Sådan står der i Dansk Speditørforenings vedtægter § 3 stk. 5. Sker det ikke, er santionsmuligheden beskrevet i § 21. Her står der: "Hvis et medlem ikke overholder de i § 3 nævnte kriterier, eller i øvrgt handler mod Foreningens love eller formål, kan bestyrelsen på eget initiativ eller efter klage fra et medlem: Give en advarsel. Tildele irettesættelse. Pålægge bøde, som tilfalder Speditørskolen. Foretage eksklusion.
Bent Steffensen mener ikke, at bestyrelsen af egen drift vil tage sagen op, men han kan jo ikke udelukke, at et medlem vil indbringe den til behandling.
Speditør fratrådt
Om cabotagekørslen så vil få konsekvenser inden for murene hjemme hos Andreas Andresen er svært at svare på. Men fakta er, at en medarbejder i går oplyste til Lastbil Magasinet, at der på opslagstavlen hænger en seddel med beskeden, at speditør Erik Nissen fratræder ved månedens udgang. Han sidder på transporterne til Østeuropa.
Læs også artiklen "En varm kartoffel".