Masser af nyheder på IAA
Den enorme transportudstilling er denne gang henlagt til det lige så enorme messeområde i Frankfurt am Main, fordi der afholdes EXPO 2000 i Hannover.
Mere end en tredjedel af det 220.000 kvadratmeter store område i Frankfurt er fyldt med produkter fra udenlandske udstillere.
Skønt de fleste af årets lastbilnyheder var fyret af inden den legendariske udstilling, indeholder den 58. IAA messe alligevel forbavsende mange førstegangs lanceringer.
Eksempelvis introducerer DAF sin CF serie i en omfattende optimeret version. Udover kraftige visuelle ansigtsløftninger af førerhusenes udvendige og indvendige design, er CF serien omfattet af en, i DAF sammenhæng, revolutionerende nyhed: EBS skivebremser på alle hjul.
Tyske nyheder
Selvom MAN traditionen tro havde afsløret sine største IAA nyheder ved et forudgående pressearrangement i juli, vidner indholdet på den tyske producents store stand om endnu flere nye tiltag. Blandt andet tiltrækker en TG 410 A volumentrækker med 960 mm skammelhøjde, små hjul og optimeret luftaffjedring stor opmærksomhed.
Ligeså er der stor interesse for MAN's nye koncepttrækker TG-X. Udover et særdeles flot og hensigtsmæssigt design med sideafskærmninger, skiller TG-X sig ud fra mængden med bl.a. supersingle 425/55 R22,5 dæk, monteret på en 11,5 tons bagaksel.
Ny Volvo 4x4
Mens trækplasteret på Scanias stand først og fremmest er adresseret på den nyeste udgave af King of the Road, R 164, fører Volvo sig frem med en enkelt stor nyhed. Nyheden er en FM12 i 4x4 trækker version.
Derimod er det småt med lastbilnyheder på DaimlerChryslesr mørke og prangende stand. Her vises bl.a. en kraftigt moderniseret version af Unimog og Actros SLT, der er udviklet med henblik på sværgodstransport.
Afslutningsvis kan det oplyses, at både Renault V.I og Iveco viser deres komplette modelprogrammer med alle de nyheder, der var afsløret på forhånd.
Nye koncepter til trailere
Hos Schmitz og Kögel kan publikum stifte bekendtskab med nye produktionskoncepter i den tyske vognfabrikindustri.
Begge producenter har lagt sammensvejsning af påhængskøretøjernes komponenter bag sig til fordel for henholdsvis boltning og nitning.
Således har man fundet frem til nye koncepter, der nedsætter produktionsomkostningerne væsentligt, hvilket så medfører konkurrencedygtige priser på produkterne.