23948sdkhjf

Lukkede med gæld på 21 millioner

Efter knap et halvt års drift havde Omega Transport & Spedition ApS aktiver for 300.000 kr. og passiver for 21 millioner. Selskabet, der er det hidtil seneste, Elvin Jensen har været involveret i, kørte den sidste måned uden ansvarlig leder.

29. november sidste år opstod Omega Transport & Spedition ApS på resterne af Hammer Trans ApS og med overførsel af HZ Transport ApS’ aktiviteter. 12. maj i år indgav Finans Nord så konkursbegæring mod selskabet.

Her midt i september kom boets kurator Hans-Jørn Andersen fra advokatfirmaet Kromann Reumert, Århus, så med et foreløbigt bud på den økonomiske situation. 287.242,29 kr. i aktiver og 20.842.922,11 kr. i passiver efter et lille halvt års drift.

»Den væsentligste årsag til konkursen har været en underskudsgivende drift på et stærkt konkurrencepræget marked, hvilket medførte et stadigt stigende likviditetskrav, det ikke viste sig muligt at inddække,« hedder det fra kurator.

Mange må undre sig

Mange må sidde undrende tilbage. Ikke mindst de små hundrede kreditorer, som står med en økonomisk bet efter konkursen. Og hvor skal de så rette skytset hen, for tilsyneladende har selskabet ikke haft en bestyrelse i lange tider og langt mindre en ansvarlig leder.

Selskabets daglige leder, Jan Leth Sørensen, Skagen forlod manegen 13. april. Han følte sig i den grad ført bag lyset af Finans Nord, Aalborg, som fik ham til at gå ind i Omega Transport & Spedition ApS: »Da det fik op for mig, hvad jeg skulle lægge ryg til, trak jeg mig,« udtalte han til Lastbil Magasinet i forbindelse med konkursen.

Jan Leth Sørensen figurerer også på kreditorlisten. Han vil ikke oplyse, hvor mange penge han har til gode, og Lastbil Magasinets liste omfatter alene navne på kreditorer, og ikke beløb.

Blev sendt nordpå

Forelagt spørgsmålet, hvem der egentlig styrede økonomien i Omega Transport & Spedition ApS, svarer Elvin Jensen: »Min datter lavede lønregnskabet, da Jan sprang fra. Det blev sendt til advokat Anders Hedetoft (kompagnon til kurator red.). Han sendte det videre til Spar Nord, og den smule arbejde, der var i forbindelse med økonomien efter 13. april, tog Spar Nord sig også af.«

Fuldmægtig i Færdselstyrelsen, Susan Phödenphand siger, at i et selskab er det den ansvarlige leder, som står med ansvaret for økonomien. Er der i en overgangsfase ingen leder, så er det bestyrelsen. Er den også væk, eksisterer grundlaget ikke for selskabet, og det må lukke.

Usikret krav

At Spar Nord gik ind og tog sig af tingene kan skyldes, at det var samme Spar Nord - med datterselskabet Finans Nord - der fik Omega Transport & Spedition ApS på vejen med en garantistillelse på 720.000 kroner for 18 tilladelser.

De 18 tilladelser er i øvrigt sendt tilbage til Færdselstyrelsen. Garantien satte Finans Nord sig på inden konkursen ved at anmelde et usikret krav på 1,2 millioner kroner mod Omega Transport & Spedition ApS.

Pengene skal tilbage

I sin seneste skrivelse til kreditorerne forlanger kurator pengene ført tilbage i boet: »Udbetalingen til Finans Nord A/S er efter kurators opfattelse omstødelig, og der er overfor Finans Nord A/S rejst krav om tilbagebetaling af det fulde beløb.«

Det vil glæde Statoil, som står med et krav på en lille million kroner. En gæld som Omega Transport & Spedition ApS fik lov til at oparbejde, fordi Spar Nord og datteren Finans Nord fra Aalborg ved stiftelsen sagde god for selskabet og dets drift.

Lastbil Magasinet ville gerne have haft en kommentar fra direktør Gert Tougaard, Finans Nord, men det har ikke været muligt at træffe ham.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062