23948sdkhjf

3F-formand: Manglende opbakning vil være grotesk løftebrud

Det er ingen rysten på hænderne hos 3F Transportgruppen i forhold til at hæve bøderne herhjemme markant for ulovligt ugehvil i lastbilen, som et lovforslag fra regeringen lige nu lægger op til.

10.000 kroner skal det koste for chaufføren og 20.000 kroner for virksomheden at holde det regulære ugehvil i bilen.

»Det er meget vigtigt, det her. Vi har længe ønsket at få skærpet sanktionerne. Mange østeuropæiske firmaer overholder ikke loven.

Senest så vi også sagen med folk fra tredjelande (Padborg-sagen, red.), som har boet i lastbilen i måneder,« siger Jan Villadsen, formand for 3F’s Transportgruppe.

Modsat SF’s transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, deler Jan Villadsen ikke en bekymring om ”social slagside” i forhold til chaufførerne, ved at man også lader deres bødeniveau tidoble.

»Ja, man kan ramme chaufførerne med de her sanktioner, men de østeuropæiske chauffører er altså også voksne mennesker,« siger Jan Villadsen.

Han er dermed helt på linje med Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, som har understreget, at de østeuropæiske chauffører udmærket ved, at de er i gang med at bryde loven, når de holder regulært ugehvil i førerhuset, og at argumentet om ”social slagside”, derfor skal pakkes væk.

Vaklen i geledderne

Hos flere af de transportordførere, Lastbil Magasinet har talt med, fornemmes der en vaklen i geledderne i forhold til det foreslåede bødeniveau fra regeringen. Venstres Kristian Pihl Lorentzen spurgte blandet andet forleden, hvorfor et bødeniveau på halvdelen af det foreslåede ikke kan gøre det?

Jan Villadsen påpeger, at mange partier før folketingsvalget i sommer slog sig op på at ville bekæmpe social dumping.

Det gjorde man også hos blandt andre Venstre, som sammen med de øvrige partier i den tidligere regering få dage før valget var udskrevet præsenterede udspillet ”Tryghed, rimelighed og ordnede forhold” om arbejdskraftens fri bevægelighed, hvori det blandt andet blev slået fast, at regeringen ville ”øge bødeniveauet markant for ulovlig afholdelse af hvil i køretøjer”.

- Endelig gør nogen noget

»Så hvis man ikke stemmer for det lovforslag, der ligger nu, så kan man for alvor tale om brudte valgløfter. Det vil være grotesk, hvis man ikke stemmer for,« understreger Jan Villadsen.

»Med de ulovlige hvil taler vi både om sikkerhed og om folk, der ikke en gang kan få et hvil hver 14. dag uden for bilen. Det skal der være sikkerhed for, at de får, og konsekvensen må gerne være endnu større, hvis de ikke gør,« fortsætter han.

Han henviser i samme forbindelse til blandt andet Frankrig og Belgien, hvor der opereres med markant større bøder ved ulovligt ugehvil i lastbilen samt konfiskation af bilen.

»Vi håber, at det her forslag går igennem, som det ligger nu. Ellers skriger det til himlen. Det er rigtig godt, at den nye regering har taget det her op. Dem, der sad de sidste fire år, gjorde jo intet,« siger Jan Villadsen.  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125