27. juni 2021 - 20:33

App linkNu på Google Play

475 millioner skal sætte skub i den grønne vejtransport

475 millioner skal sætte skub i den grønne vejtransport

27. juni 2021 - 20:33

Et bredt flertal i Folketinget bestående af Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet er blevet enige om at anvende 475 mio. kr. til den grønne omstilling af transportsektoren.

 

Initiativet får positive ord med på vejen fra ITD.

 

- Vi er glade for, at politikerne har øje for, at især den tunge vejtransport står et vanskeligt sted. De alternative drivmidler er enten ikke tilgængelige eller alt for dyre til at udgøre et reelt alternativ, og derfor er det godt, at der nu bliver iværksat tiltag til at understøtte den svære omstilling. For vi skal selvfølgelig også have omlagt den tunge transport i en mere klimavenlig retning. Så selv om vi langt fra kommer i mål med disse midler, så er retningen rigtig, siger chefkonsulent Lasse Kristoffersen, der arbejder med den grønne omstilling i ITD.

Af aftalen fremgår det blandt andet, at partierne vil afsætte 50 millioner kroner til dækning af en del af meromkostningen ved indkøb af grønne biler, samt at der skal investeres i ladestandere og drivmiddelinfrastruktur, der kan hjælpe omstillingen på vej.

 

- Aftalen indeholder mange fornuftige elementer, for en ting er støtte til langt dyrere lastbiler, en anden er at sikre, at der faktisk er drivmidler eller opladning tilgængelig. Det er omfattet af aftalen, og det er positivt. Så kan man altid stille spørgsmålstegn ved, hvor langt man kommer med de specifikke beløb, men det er alt andet lige langt bedre end ingenting, siger Lasse Kristoffersen.

 

Anskaffelsen af en batteridrevet lastbil er en mulighed for de vognmænd, der kører korte distancer, men anskaffelsesprisen er i dagens marked tre-fire gange så høj som en konventionel diesellastbil. Derfor er økonomisk støtte helt afgørende i overgangsfasen, indtil batteridrevne lastbiler måtte blive kommercielt mere konkurrencedygtige. På samme måde vil brint- eller gasdrevne lastbiler, der kan anvendes på længere distancer, også være helt og aldeles afhængige af et tæt udrullet net af tankstationer, der gør det muligt i virkelighedens verden at skifte.

- Vi havde meget gerne set, at der var afsat flere midler til især lastbiltransporten, da det faktisk er den sektor, der står med de største udfordringer og færrest reelle alternativer til den nuværende dieselteknologi. Så hvis man for alvor mener noget med at støtte omstillingen af denne meget vigtige sektor, tror jeg, at man på sigt kommer til at skulle finde flere midler, og det vil vi selvfølgelig presse på for, siger Lasse Kristoffersen.

Læst i alt:

274 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger