23948sdkhjf

9 ud af 10 lastbilschauffører er udlændinge

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Branchen for lastbiler må i den grad siges at være præget af udenlandsk arbejdskraft i dag. 9 ud af 10 chauffører af lastbiler, som kører over dansk grænse, er fra udlandet i dag. Lønnen for udenlandske chauffører er omkring en fjerdel mindre end de danske chaufførers løn. Det betyder, at de danske lastbilschauffører næsten er forsvundet. Udover at have forskel i løn er der også forskel i måden at arbejde på.

Lørdag den 11. maj 2019 holder flere hundrede lastbiler parkeret på en parkeringsplads ved toldpladsen i Padborg. De fleste lastbiler er fra Rumænien, Ungarn, Polen og Litauen. Lastbilerne holder så tæt parkeret, at det næsten ikke er muligt at komme forbi – og lastbilerne holder der længe endnu. For at overholde reglerne om køre-hviletid holder de mange chauffører pause ved parkeringspladsen. Reglen kræver, at lastbilschaufførerne holder 48 timers pause hver uge. Reglen er egentlig tiltænkt som tid til afholdelse af weekend med familien, men de udenlandske chauffører ser i stedet reglen som en kedelig og lang forstyrrelse.

Ansat og registreret i udlandet – kører for danske virksomheder

De mange udenlandske chauffører er typisk ansat i et firma i udlandet. Lastbilerne er ligeledes indregistreret i udlandet, men chaufførerne kører reelt for transportområdet for store danske virksomheder. Derfor har udenlandske lastbilschauffører efterhånden overtaget den danske transportbranche. Størstedelen af lastbilerne er indregistreret i Østeuropa. Lastbilschaufførerne kommer fra hele verden – både Filippinerne, Marokko, Sri Lanka og Hviderusland. Bl.a. filippinske og hviderussiske chauffører er endnu billigere i løn end chauffører fra f.eks. Rumænien og Polen.

Rekordmange udlændinge registreret i 2018

Hvert år stiger antallet af udlændinge, som arbejder i Danmark. I 2018 blev der sat rekord, idet 384.000 udlændinge var registreret i Danmark som beskæftiget. Dette er en stigning på 60 % siden 2011. De dominerende brancher med udlændinge i arbejde er transport, byggeri, restaurationer og rengøring. Typisk arbejder de udenlandske ansatte under dårligere forhold end danske ansatte. Faktisk arbejdere de under så dårlige forhold, at fagbevægelser, politikere og forskere omtaler arbejdsmarkedet som et nytilkommet B-hold. Transportområdet er altså et omdiskuteret emne, og mange beskylder danske speditører for at udøve social dumping, når de anvender udenlandske chauffører og vognmænd.

Svært marked som dansk lastbilschauffør

Transportområdet er altså et svært arbejde at konkurrere i som dansk lastbilschauffør. De lave lønninger gør de udenlandske chauffører mere attraktive. Derfor er det yderst vigtigt at sikre sig så godt som muligt, hvis du som dansker arbejder som lastbilschauffør. Dette kan du gøre gennem en god a-kasse og fagforening. Særlig fagforeninger med ekspertise i national transport er at foretrække. Her kan du få hjælp bl.a. få juridisk bistand, lønsikring, professionel rådgivning, kurser, sparring og besparelse på forsikringer. Mangler du f.eks. en ny forsikring, kan du også læse mere om billig online forsikring på NEXT.dk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094