23948sdkhjf

Alle regler kan overholdes - og så behøver ingen at "have penge med på arbejde"

Ballet er åbnet, debatten kører, og der bliver nu set på bødeniveauet herhjemme inden for chauffør- og vognmandsområdet.

Transportordførerne fra Venstre og Konservative har nemlig bedt transportministeren om at skabe et overblik over bødeniveauet, men også at foretage en sammenligning med vores nordiske nabolande.

I branchen er der delte meninger. Nogle mener, bødeniveauet er for højt for chauffører og vognmænd, mens andre mener, det afholder unge mennesker fra at vælge faget eller ligefrem skræmmer chauffører væk. Andre mener, bødeniveauet er fair, og at regler og love for branchens parter ikke skal diskuteres, men bare overholdes.

En af dem, der har en mening, er indehaver af Arthur Andersen Kran og Transport, Søren Tinggård. For ham er der ikke så meget at rafle om.    

- Jeg er af den overbevisning, at regler er til for at blive overholdt. Om vi har for mange regler, for hårde regler, eller for lidt fleksibilitet i reglerne, kan man have en mening om. Men det kommer ikke sagen ved, af en eneste årsag, så længe reglerne er der, skal de overholdes, lyder det fra ham.

Til de røster, der siger, at ”vi skal som lastbilchauffører have penge med på arbejde" og ”vi står allerede med det ene ben i spjældet og med kørekortet hængende ud af vinduet, når vi starter lastbilen”, har Søren Tinggård kun ét at sige:  

- Debatten om at skulle have penge med på arbejde kan udelukkende opstå, hvis vi kører udenfor regelsættene. Det kan lade sig gøre at overholde kørehviletiderne, det hjælper tachograferne os med. Vægtgrænserne kan også overholdes, det hjælper akseltryksmålere os med. Dimensions bekendtgørelsen kan overholdes, det hjælper målebåndene os med. Fartbøder...ja det er indstilling og højre fod. Tilbage står så P-bøder, det kan ske hvis vi sætter en hænger fra os ved en omlæsning eller lignende og det er ikke fair - enig, men det kan vi også løse, siger han.

Der er dog områder, hvor Søren Tinggård mener, branchen står overfor udfordringer. Men om diskussionen om de områder skal tages for offentligt skue, er han ikke overbevist om.  

- Jeg er ikke uenig i, at vi er udfordret i branchen, men debatter som denne fremmer ikke at flere søger ind til transportens forunderlige verden. Søg hen hvor der er indstilling fra BÅDE ledelse og ansatte til, at løn det er noget, der går ind på en bankkonto, det er ikke noget, man betaler bøder med, slutter Søren Tinggård.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096