ATL - Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik

18. januar 2019 - 02:20

App linkNu på Google Play

Vognmanden

Kommune vil selv indsamle affald: Ingen erfaring, dyrere biler

Kommune vil selv indsamle affald: Ingen erfaring, dyrere biler

18. januar 2019 - 02:20

- De sætter krav til eksterne leverandører, herunder til erfaring og til biler, men de sætter ingen af disse krav til sig selv. Det er ikke fair. Og hvem kontrollerer, at kommunen regner rigtigt? Kommunen har ikke selv erfaring med indsamling af affald, så jeg kan slet ikke se idéen i det. I forvejen har Sønderborg Kommune brok nok ved at drive kommunen.

 

Blandt andet med denne kommentar til Vognmandens Fagblad er Kenneth Jacobsen, formand for Sønderjyllands Vognmandsforening, lige som branche- og arbejdsgiverorganisationen ATL nærmest oprørt over, at Sønderborg Kommunes forsyningsselskab Sønderborg Forsyning vurderer, at det kan spare cirka otte mio. kr. årligt på selv at indsamle affald.

 

Meldgaard Miljø og Knud Erik Heissel, der aktuelt indsamler affaldet for kommunen, sætter dog store spørgsmålstegn ved, om kommunen fra 1. marts 2020 kan gøre det billigere end de to hidtidige leverandører.

Ikke i nærheden

Direktør Henrik Meldgaard, Meldgaard Miljø, siger til ATL:

- Vi kan på ingen måde komme ned i nærheden af deres pris. Hvis vi fjerner hele vores fortjeneste, kan vi ikke engang komme derned. Vi mener, at Sønderborg Forsynings pris er lavere end de omkostninger, der er forbundet med at indsamle affald i kommunen.

I en jobannonce fra Sønderborg Forsyning fremgår det, at der skal bruges ca. 30 skraldemænd, som skal foretage ca. 1.700.000 årlige tømninger. Det giver omkring 1090 tømninger om ugen pr. skraldemand.

 

- Det er urealistisk. Vi vurderer, at der skal 35 skraldemænd til at løse opgaven. Sønderborg kommune bør undersøge, hvad der er normalt for branchen ved at sammenligne med andre kommuner, fortsætter Henrik Meldgaard.

Se grundigt på sagen

Lokalformand Kenneth Jacobsen håber, at kommunen ser grundigt på sagen, og at det ikke viser sig, at kommunens egne beregninger ikke har hold i virkeligheden. I så fald er det skatteborgerne, der dækker tabet.

Formanden for Sønderjyllands Vognmandsforening peger også på, at kommunen ønsker at bruge væsentligt dyrere eldrevne biler, end de hidtidige operatører har gjort det.

 

- Samtidigt ønsker kommunen at udføre opgaven mellem kl. 8 og 16 uden overtid. Det er spørgsmålet, om det er mere effektivt end at udføre opgaven på akkord, tilføjer Kenneth Jacobsen.

 

Henrik Meldgaard opfordrer Sønderborg Kommune til at lade udbuddet gå om. Det skyldes både de ændrede forudsætninger og den tvivl, der er opstået om kontrolbuddet.

Alvorligt tvivl om pris

- Vi kan se, at man i pressen har udlagt afgørelsen som et resultat af, at Sønderborg Forsyning havde et langt mere miljørigtigt tilbud. Det undrer mig meget, da vi fik præcis den samme vurdering på miljø som Sønderborg Forsyning. Reelt er det altså kun prisen, der har været afgørende. Og den er der alvorlig tvivl om, siger Henrik Meldgaard.

Læst i alt:

4 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger