23948sdkhjf

Chaufførmangel: Vi skal plukke de lavthængende frugter

Torsdag holdt Transportministeriet en høring i Folketinget om mangel på arbejdskraft i transportbranchen. Transportministeren, medlemmer af Folketingets transportudvalg og aktører fra gods- og persontransporten deltog. Lars William Wesch, direktør i ATL, opfordrede til at gribe efter de værktøjer, som hurtigt kan hjælpe til at forbedre situationen.

- Vi skal tage fat i mange forskellige håndtag, når vi skal sikre transportbranchen tilstrækkeligt med chauffører. Og vi kan lige så godt plukke de lavthængende frugter først, siger direktør i ATL, Lars William Wesch, i en pressemeddelelse på baggrund af høringen.

- Vi er i den positive situation, at vi aldrig har haft så mange lærlinge på transportområdet som nu. Derfor gælder det om at fjerne de sten på vejen, der kan forhindre, at man kan komme godt igennem uddannelsen. Det gælder ikke mindst ventetiderne på at få stort kørekort - især i forbindelse med vandels- og helbredsgodkendelser, siger Lars William Wesch.

ATL’s direktør opfordrede på høringen til, at der bliver sat ekstra ind for at nedbringe de lange ventetider på behandling af helbredsgodkendelser i forbindelse med ansøgning om stort kørekort.

- Vi hører desværre om ventetider på flere måneder – og det er naturligvis uacceptabelt, siger Lars William Wesch.

Han håber, at Færdselsstyrelsens plan for at øge digitaliseringen vil medføre, at ventetiderne på erhvervskørekort falder.

Et andet område, der kræver en større indsats, er at revurdere omfanget af bøder, som chauffører risikerer at få i forbindelse med jobbet.

- Vi skal ikke afskaffe bøder, men der er behov for at begrænse det samlede omfang af bøder - og ikke mindst se på bødeniveauet. Det gælder blandt andet risikoen for at få bøder ved transport af dyr, hvor en chauffør kan risikere store bøder for ikke at have opdaget ofte svært gennemskuelige sygdomme på et svin, siger Lars William Wesch.

På høringen kom flere ind på det relativt høje frafald på vejgodstransportuddannelsen.

- Vi er glade for det høje antal chaufførlærlinge, men det er nødvendigt at få dæmmet op for det høje frafald. Det kan på sigt være vigtigt for at sikre tilstrækkeligt med chauffører. Det er nødvendigt at se på, hvorfor mange unge forlader uddannelsen i grundforløbet, siger Lars William Wesch.

 ATL håber og forventer, at Transportministeriet vil følge op på høringen og drøfte en plan med branchen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096