23948sdkhjf

ATL: Stadig uklarhed om vejpakken, som træder i kraft på torsdag

Vejpakkens første del – som omfatter reglerne om køre- og hviletid – træder i kraft på torsdag 20. august. Men vi kommer til at vente yderligere et par måneder, før Færdselsstyrelsen er klar med en bekendtgørelse, som beskriver, hvad reglerne betyder for virksomhederne. Der er stadig en del spørgsmål, som kræver svar, mener ATL.

Vognmændene skal i fremtiden kunne vise dokumentation for, at chaufførerne har overnattet under egnede forhold. Dokumentationen skal gemmes i et år. Arbejdsgiveren skal betale indkvarteringen, når chaufføren holder et regulært ugentligt hvil uden for førerhuset. Det fremgår nu tydeligt af reglerne, at ugentlige hvil ikke må holdes i førerhuset.

Der er dog stadig en del spørgsmål, som mangler at blive besvaret,« lyder det fra brancheorganisationen:

»Hvad mener man for eksempel med, at man skal overnatte under ”egnede” forhold? Vi har brug for at få defineret, hvad det er, så vognmænd og chauffører ved, hvad de har at rette sig efter, siger Morten Bøjesen, chefkonsulent i ATL, i en nyhedsmail.

»Vi mangler også en forklaring fra myndighederne på, hvordan man kan dokumentere, at ugentlige hvil er holdt uden for køretøjet. Hvilken dokumentation skal chaufføren levere, hvis han vælger at holde det ugentlige hvil hjemme eller hos en kæreste?« spørger Morten Bøjesen.

Hvis man kører internationale transporter, skal arbejdet planlægges, så chaufføren kan rejse retur til sit hjemland hver 4. uge. Der har været tvivl om, hvad man skal forstå ved ”hjem”. Men EU-Kommissionen har nu meldt ud, at ”hjem” skal forstås som enten i etableringslandet, hvor virksomheden har fået sine godskørselstilladelser, eller der hvor chaufføren har sin bopæl. Chaufføren skal frit kunne vælge mellem de to steder. Dokumentationen kan være tachografdata, arbejdsplaner eller andet, som bliver opbevaret hos virksomheden.

Ved internationale transporter bliver der mulighed for at afholde to på hinanden følgende reducerede ugentlige hvil. Det er dog et krav, at de bliver holdt uden for etableringslandet eller chaufførens bopæl. Kompensationshvilene skal tages samlet.

Hvis man har flere chauffører i samme bil, er det nu muligt at holde pauser under kørslen. Og der er åbnet mulighed for, at chaufføren kan overskride den daglige og ugentlige køretid for at nå frem til arbejdsgiverens virksomhed eller sin bopæl.

De resterende dele af vejpakken træder i kraft senere. De nye cabotageregler træder i kraft 21. februar 2022 og udstationeringsreglerne 2. februar 2022.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064