10. december 2019 - 01:46

App linkNu på Google Play

Av, av, av: Cabotage-sager på 3 ud af 8 biler

Av, av, av: Cabotage-sager på 3 ud af 8 biler

10. december 2019 - 01:46

Jakob Bargmann

14 lastbiler blev standset og kontrolleret. Heraf 8 udenlandske. Og heraf var der 5 overtrædelser af cabotagereglerne på 3 ud af disse 8 udenlandske biler. Det er kendsgerningerne, efter at Tungvognscenter Nord onsdag foretog kontroller på rastepladser omkring Herning.

 

Det fortæller leder af Tungvognscenter Nord, politikommissær Claus Kjær-Pedersen, til Lastbilmagasinet.dk.

 

Kontrollerne foregik især på rastepladserne Søby Øst og Søby Vest samt rastepladsen ved Brande Nord, og som omtalt her på lastbilmagasinet.dk mandag var der i øvrigt to sager om takografer, der ikke var kalibreret inden for to år, to sager om overtrædelse af godsloven (ingen firmanavn på lastbilen), én sag om manglende vognmandstilladelse, to sager om overtrædelse af godsloven (ikke medbragt kvalifikationsbevis under kørslen) og én sag for ikke at have medbragt registreringstilladelsen under kørslen.

I alt blev der onsdag langet bøder ud for 98.000 kroner, oplyser Tungvognscenter Nord. Og da flere af disse ulovligheder altså omhandlede udenlandske lastbiler, og da flere af chaufførerne ikke havde mulighed for at betale bøderne på stedet, fik lastbilerne efterfølgende hjullås på.

 

Når I sætter hjullås på lastbilerne, hvor lang tid går der så, inden bøderne bliver betalt. Kan man sige noget typisk om det?

 

»Det er meget forskelligt, men det er et meget effektivt redskab. Typisk falder pengene samme dag eller dagen efter. Ved klampning er der velvillighed til at få betalt,« siger Claus Kjær-Pedersen.

 

Han fortæller, at onsdagenes kontrol giver et meget godt billede af, hvad der generelt findes af fejl og mangler, når Tungvognscenter Nord laver kontrol af de tunge køretøjer.

Er der nogle former for ulovligheder på tungvognsområdet, der har skinnet igennem i år. Er der overtrædelser, I har set særlig mange af?

 

»De ting, der er skrevet om her, er typisk de ting, der går igen. Men noget af det, vi ser, er køre- og hviletidsovertrædelser, rod i papirerne, manglende tilladelser og kørsel på anden mands kort,« siger Claus Kjær-Pedersen.

Læst i alt:

2196 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger