23948sdkhjf

Bandag: Dæk-spild for millioner

Mindre end halvdelen af de lastvognsdæk, der ruller rundt på de danske veje, er regummierede. Og det er en skam, mener Bandag-produktchef Niels Nielsen fra Bridgestone, for det koster dyrt, både for miljøet og for pengepungen.

Bandag, der er ejet af Bridgestone, har mere end 60 års erfaring med regummierede dæk og regummieringssystemer.

»I gennemsnit giver regummieringer op til 30 % lavere udgifter pr. km. end nye dæk. Jo flere gange, karkassen kan regummieres, jo lavere bliver omkostningerne i dækkets samlede levetid,« siger Niels Nielsen.

»De miljømæssige fordele ved regummiering er ikke til at overse. Sammenlignet med nye dæk bruger man til fremstilling af et regummieret dæk 70 % mindre olie og op til 20 kg mindre stål, og CO2-emissionen er 30 % lavere end ved fremstilling af nye dæk,« tilføjer han.

Regummierede dæk er ifølge Bandag-chefen fuldt på højde med nye dæk, og fås lige som nye dæk i en lang række mønstre til alle typer formål og kørselsforhold.

»Al vores erfaring og teknologiske knowhow fra udvikling af nye Bridgestone-dæk anvender vi også på vores regummierede dæk,« siger Niels Nielsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064