11. januar 2022 - 14:17

App linkNu på Google Play

Bøde på 35.000 kroner og kørselsforbud for overtrædelse af cabotagereglerne

Bøde på 35.000 kroner og kørselsforbud for overtrædelse af cabotagereglerne

Arkivfoto.

11. januar 2022 - 14:17

Mellem 3. og 5. januar 2022 udførte Tungvogncenter Nord målrettet kontrol mod lastbiler, der udfører cabotagetransporter. I alt 34 overtrædelser vedrørende cabotagereglerne blev konstateret ved kontrol af 97 lastbiler og tre varebiler. Alle paragrafferne/artiklerne i EU-forordningen blev taget i brug.

 

- Lige som de tidligere år har vi i starten af januar en målrettet cabotagekontrol, og denne gang havde vi valgt at lægge vores fokus i og omkring Århus. Når vi tager opstilling på f.eks. Århus havn går der ikke lang tid, før det rygtes i branchen via de sociale medier, udtaler politikommissær Claus Kjær-Pedersen, leder i Færdselsafdelingens Tungvogncenter Nord og fortsætter:

 

- Vi oplever derfor, at der er enkelte vognmænd/chauffører, der forsøger at finde alternative ruter eller alternative metoder til at komme af med godset. Det kan være omkobling på rastepladser uden for Århus. Derfor er det også vigtigt for os at have kombinationen af en stationær kontrolplads og kørende patruljer.

Bøde i den høje ende

En vognmandsvirksomhed havde eksempelvis ikke sørget for at en chauffør, der er tredjelandsstatsborger, havde fået udstedt den fornødne førerattest.

 

Det er en bøde i den høje ende. 35.000 kroner koster sådan en forseelse – samt kørselsforbud for den pågældende chauffør.

 

Andre overtrædelser indebærer blandt andet manglende firmanavn, fejl/mangler på køretøjerne og manglende betaling af vejbenyttelsesafgift.

 

- Vi er opmærksomme på at mange lastbiler har holdt stille i juledagene, ofte i Danmark, og chaufførerne har været hjemme på juleferie i f.eks. Rumænien, Polen og de baltiske lande. Overraskende mange lastbiler med chauffører fra Fjernøsten havde ikke holdt stille, men havde kørt i juledagene, udtaler Claus Kjær-Pedersen.

Grundig tjek af cabotagetransporter

Reglerne siger, at cabotagetransporter kan udføres inden for tre eller syv dage efter en afsluttet international transport, alt efter om der er befordret gods til Danmark, eller om der er tale om en transport til Danmark uden gods.

 

Og disse regler bliver grundigt tjekket efter ifølge Claus Kjær-Pedersen:

 

- Det var der nogle stykker, der ikke var opmærksomme på. Ligesom at der var nogle vognmænd, der havde udført flere end de tre tilladte cabotagetransporter i tilslutning til en international indgående transport.

Udfordringer med danske nummerplader

Der var desuden et par udenlandske transportvirksomheder, der har lejet lastbiler i Danmark, hvorefter de udfører cabotagetransport med lastbiler indregistreret på danske nummerplader.

 

- Det giver lidt udfordringer, da vi tidligere har været vant til, at når man snakker cabotagetransport, er det foretaget med udenlandsk registrerede lastbiler, siger politikommissæren og tilføjer:

 

- Enkelte overtrædelser af køre-/hviletidsbestemmelserne og takografforordningen var der også, men det er klart, at når lastbilerne har holdt stille og chaufførerne har været på juleferie, og vi som kontrolmyndighed kigger 28 dage tilbage, så er mange af dagene fri/hviledage.”

Læst i alt:

1549 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger