Brændstof

20. januar 2021 - 12:53

App linkNu på Google Play

CO2-neutrale lastbiler skal 100-dobles på ni år

CO2-neutrale lastbiler skal 100-dobles på ni år

Der er brug 100 gange flere CO2-neutrale lastbiler på gaden i 2030, end EU selv havde regnet sig frem til. På billedet en DAF CF Electric.

20. januar 2021 - 12:53

Rasmus Haargaard

En ny rapport fra de europæiske bilfabrikkers organisation ACEA viser, at der lige nu er 6,2 millioner lastbiler i det tunge og mellemtunge segment indregistreret på tværs af alle landene i EU. Den gennemsnitlige alder på lastbilerne er 13 år.

 

Næsten 98% af alle disse køretøjer kører på diesel, viser rapporten ’Vehicles in Use’, som netop er offentliggjort. Kun 2.300 – svarende til 0,04% af den samlede lastbilbestand – er CO2-neutrale lastbiler.

 

De europæiske lastbilproducenter vurderer, at omkring 200.000 CO2-neutrale lastbiler skal være i drift i 2030 for at møde EU’s krav om CO2-reduktion for lastbilbranchen. Med udgangspunkt i ACEAs data kræver det altså intet mindre end en 100-dobling af antallet af CO2-neutrale lastbiler på Europas på mindre end et årti.

EU-Kommissionen lancerede for nylig sin egen ’Mobility Strategy’ for de kommende år – og i den fremgår det, at målsætning er at have 80.000 CO2-neutrale lastbiler på vejene i 2030. Men det er altså langt fra nok til at opfylde de krav om CO2-reduktion, som EU-Kommissionen selv har opstillet.

 

Ifølge disse krav skal nye lastbiler i 2030 udlede 30% mindre CO2 sammenlignet med udgangspunktet, som er sat til 2019/20. Ellers vanker der milliardbøder til lastbilfabrikkerne.

 

- Europæiske lastbilproducenter er forpligtet til at sende CO2-neutrale lastbiler på markedet, og de vil massivt udvide deres program af CO2-neutrale modeller i de kommende år. Men de kan ikke skabe en så radikal forandring alene, siger ACEAs generalsekretær, Eric-Mark Huitema.

For at gøre CO2-neutrale lastbiler til det foretrukne valg blandt vognmænd, er der brug for omgående handling på både europæisk og nationalt niveau, påpeger ACEA. Det omfatter bl.a. etablering af CO2-baserede vejskatter, CO2-baserede afgifter på brændstoffer, samt først og fremmest et tæt netværk af lade- og tankstationer, som er egnede til lastbiler.

 

ACEAs nye rapport viser også en række interessante fakta om flåden af kommercielle køretøjer i Europa:

 

Polen har den største lastbilflåde med næsten 1,2 mio. lastbiler, tæt fulgt af Tyskland (1 mio.) og Italien (946.000).

 

De ældste lastbiler finder man i Grækenland. Her er gennemsnitsalderen for en lastbil 21 år.

 

De nyeste lastbiler finder man i Østrig. Her er gennemsnitsalderen 6,4 år.

Mere end 28 mio. varebiler er indregistreret i EU. Frankrig har den klart største flåde med 6 mio. varebiler.

Læst i alt:

596 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger