23948sdkhjf

DAF: Stor fejl at skrotte dieselmotoren

Selvom DAF eksperimenterer med brint og batterier, så vil det være en stor fejl at skrotte alle fordelene ved forbrændingsmotoren, lyder det fra DAFs udviklingschef i dette interview om drivliner, brændstoffer og politikere, der ikke vil lytte:

Tekst: Gianenrico Griffini

Oversættelse: Charleen Clarke/Rasmus Haargaard

DAF er ikke kendt som en trendsætter inden for fremtidens teknologier i den europæiske lastbilindustri. Men den hollandske fabrik bruger ganske store summer på forskning i alternative drivliner.

Trækkeren CF Electric til bydistribution var en af de første fuldt elektriske lastbiler i serieproduktion, og siden er den også blevet tilgængelig i en 3-akslet version til fx renovationskørsel. Og DAF har for nylig annonceret, at en fuldt elektrisk LF-model vil gå i produktion i løbet af dette forår – som et klart bevis på DAFs tro på fremtiden for elektriske lastbiler.

Ron Borsboom er chef for produktudvikling hos DAF Trucks, og ifølge ham er fuldelektriske køretøjer en levedygtig løsning til specifikke opgaver, hvor nyttelast og daglige kilometer er begrænset – og lastbilerne kan vende hjem hver dag for at lade op.

Bliver der strøm nok?

- Selvom batteri-udviklingen gør fremskridt inden for energitæthed, må man ikke glemme, at de stadig er tunge og dyre, og at der stadig mangler en offentlig infrastruktur til opladning. Private aktører vil sikkert etablere ladestationer – men det handler også om netværket bag det hele. Vil der være elektricitet nok til at opfylde alles behov? Det tvivler jeg stærkt på, siger Ron Borsboom.

DAF har altid insisteret på, at der ikke er nogen “one size fits all”-løsning til en bæredygtig vejtransport i fremtiden.

- Til opgaver i byen er fuldt elektriske køretøjer en god mulighed, og for køretøjer, der både kører i og uden for byområder, er hybrid-teknologi en realistisk vej at gå. Lige nu har vi adskillige hybrid-lastbiler i drift som flådetest hos kunder, og deres feedback er meget positiv. Hybrid-teknologi giver os det bedste fra begge verdener: ingen CO2-udledning i bymidten og en lang rækkevidde og fleksibilitet takket være den moderne og effektive dieselmotor.

Fantastisk dieselmotor

Med hans lange og store erfaring inden for udvikling af dieselteknologi – ikke kun med lastbiler, men også inden for det maritime område – bliver Ron Borsboom ofte omtalt som Mister Diesel. Det gør ham stolt, indrømmer han.

- Dieselmotoren var en fantastisk opfindelse og er stadig en fremragende motor i dag. Det er en motor, som tilbyder uovertruffen effektivitet, pålidelighed og holdbarhed. Det gør mig ondt, at den offentlige mening ser negativt på den og ignorerer branchens enorme indsats for at gøre den renere og renere og renere. Dieselmotorens image stemmer ikke med fakta, siger Ron Borsboom.

- For at indfri kravene i European Green Deal og lastbilindustriens egen ambition om at undgå fossile brændstoffer i 2040, så skal fremtidens forbrændingsmotor drives af nye generationer af brændstoffer – for eksempel brint. Men vi bør aldrig smide forbrændingsmotoren ud – det ville være en stor fejl, advarer han.

Mere el og hybrid påkrævet

Den såkaldte “European Green Deal” kræver, at de europæiske lastbilfabrikker skal reducere den samlede CO2-udledning fra nye køretøjer med 15% i 2025 og 30% i 2030 – sammenlignet med niveauet fra 2019. Ron Borsboom påpeger, at disse krav er meget udfordrende.

- Takket være en enorm teknisk indsats gennem de seneste 20 år har lastbilindustrien i gennemsnit opnået 1% CO2-reduktion hvert eneste år. Og nu skal vi øge det til 2,5% om året frem til 2025 og yderligere 3% om året fra 2025 til 2030. Så vi bliver nødt til at producere elektriske og hybride drivliner i større skala, og det ser desuden ud til, at lovgivning vil kræve, at 20% af selve produktionen er emissionsfri, siger DAF-chefen.

- I øvrigt er det vigtigt, at vi på et tidspunkt begynder at tænke ‘well-to-wheel’ i stedet for ‘tank-to-wheel’, hvis vi vil tage hensyn til vores planet, tilføjer Borsboom.

Her henviser DAF-chefen til, at EU’s CO2-krav til lastbilfabrikkerne bygger på ‘tank-to-wheel’-princippet – altså en måling af brændstoffets udledning under selve kørslen. ‘Well-to-wheel’-konceptet inddrager i stedet hele processen, fra energikilden (diesel, benzin, gas, elektricitet, brint) bliver udvundet, produceret og transporteret til opladningsstedet/tankstationen – samt under selve kørslen.

Tester brint-motor

Brint er en af de mest lovende veje til at opnå CO2-neutrale drivliner til fjerntransport, når man bruger vind- eller solenergi til at producere det. Ligesom andre lastbilproducenter udforsker DAF brændselscelle-teknologier drevet af brint, men derudover undersøger den hollandske fabrik også brints potentiale til at drive en forbrændingsmotor.

- En brændselscelle kan ikke selv accellerere eller bremse. Derfor er det nødvendigt med et sæt batterier, når man bruger brændselsceller. En forbrændingsmotor kan selv skrue op og ned for energien, er mindre følsom over for brint-kvaliteten, og den behøver ikke store køleanlæg, i modsætning til brændselscelle-teknologi, forklarer Ron Borsboom.

- Vi har en prototype i drift i vores testmiljø, og de første resultater ser gode ud. Men det kommer til at tage flere år, før denne nye teknologi har den dokumenterede pålidelighed og holdbarhed, som vi kender fra vores eksisterende produkter. Så man skal ikke forvente at se det lanceret på markedet i en overskuelig fremtid, påpeger han.

HVO er her allerede

I dag er Hydro-Vegetabilsk Olie (HVO) allerede på markedet – og det nuværende program af DAF-lastbiler kan køre på HVO uden tekniske tilpasninger eller ændringer i serviceplanen.

- Det er godt, at vi gør vores yderste for at finde løsninger til at indfri Green Deal-kravene for 2025 og 2030, men der er allerede meget, vi i dag kunne gøre for at sænke CO2-udledningen, siger Ron Borsboom.

- HVO er den seneste generation af biodiesel, hvor – og dette er vigtigt – fremstillingen ikke påvirker fødevareproduktionen og giver en CO2-reduktion på op til 90% ‘well-to-wheel’. Og på længere sigt bliver E-fuels tilgængelige. Med disse brændstoffer kan CO2 opsamles i luften og kombineres med brint igennem elektrolyse. Det vil resultere i flydende, CO2-neutralt brændstof, som uden problemer kan hældes på en moderne forbrændingsmotor, forklarer han.

Politikerne lytter ikke

Selvom HVO har masser af potentiale, vil DAF aldrig lægge alle sine bæredygtige æg i denne kurv.

- Lad mig understrege, at der ikke findes én løsning til alle transporter, fastslår Ron Borsboom.

- Nærdistribution er anderledes end fjerntransport. Derfor udvikler og anvender vi hos DAF et komplet spektrum af teknologier: batterielektrisk, hybridelektrisk, brint, og flere til. Og ja, forbrændingsmotoren har et stort potentiale i fremtiden. Men det virker som om, at politikerne ikke vil lytte. Alle har en mening i dag, men det ville være bedre, hvis beslutningerne byggede på hårde fakta, siger Borsboom.

Om E-fuel:

E-fuels er en forkortelse for det engelsk ord electro-fuels (elektro-brændstoffer. E-fuels kan produceres ved hjælp af elektrolyse – fx ved gennem en kemisk proces (elektrolyse) at spalte vand i dets to bestanddele: brint og ilt. Herefter lader man brinten reagere med CO2, og dermed kan man lave metanol, som er et flydende brændstof. CO2 kan man opfange fra atmosfæren eller fx afbrænding af biomasse.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109