23948sdkhjf

Daimler vil sælge 60% el-lastbiler i 2030

Daimler Trucks har udstukket en ny målsætning om, at op til 60 procent af salget af nye lastbiler skal ”nulemissions”-køretøjer i 2030.

Det ambitiøse mål skal indfris ved en kombination af batterielektriske lastbiler, som allerede er på vej i serieproduktion med flere modelserier, samt udvikling af brint-elektriske lastbiler, som forventes at gå i produktion i større skala fra 2027.

Det var en af konklusionerne på Daimler Truck forleden afholdt ”Strategy Day” med fokus på den aktuelle status og de kommende års ambitioner for Daimlers lastbilserier på tværs af hele kloden.

Med mærker som Freightliner, Mercedes-Benz, Fuso. BharatBenz og Western Star er Daimler stærkt repræsenteret globalt set.

Særligt situationen i Europa har dog særlig fokus for Daimler-toppen. For mens Daimler Trucks eksempelvis har en markedsandel på mere end 40% i Nordamerika, så er markedsandelen i Europa – repræsenteret ved Mercedes-Benz - efterhånden nede på godt 20%.

Og det er ikke godt nok for Daimler, der kalder situationen i Europa for ”uacceptabel”. I løbet af de kommende år skal Daimler Trucks igen være ”benchmark” i Europa – altså det pejlemærke, som de øvrige aktører i branchen måler sig op imod.

- Hver region skal levere konkurrencedygtigt, og vi er villige til at bruge de nødvendige værktøjer for at opnå dette mål. Vi er villige til at tage hårde beslutninger for at hæve vores præstation, sagde Martin Daum, CEO for Daimler Truck AG.

Daimler Truck vil både reducere sine faste og løbende omkostninger, samt udviklingsomkostninger med 15% i 2025 (sammenlignet med 2019-tal). Det inkluderer bl.a. en reduktion i medarbejderstaben hos Mercedes-Benz Trucks, som skal spare 300 mio. euro (2,25 mia. kr.) ved udgangen af 2022.

Daimler Trucks vil også sætte skarpere fokus på de mest profitable regioner og segmenter, strømline arbejdsprocesser og styrke profitabiliten på service og eftermarkedet.

En udgiftspost, der kommer til at falde dramatisk i de kommende år, er udviklingen af forbrændingsmotoren (diesel). Ressourcerne til at udvikle og forbedre dieselmotoren vil blive reduceret til et minimum, og for at imødegå en kommende Euro 7-norm vil Daimler Trucks aktivt søge samarbejdspartnere for at udvikle den nødvendige teknologi (og dermed deles om udgifterne til dette).

Langt størstedelen af de penge, der i brug bruges på forbrændingsmotoren, vil i stedet blive overført til udvikling af CO2-neutrale drivliner i de kommende år. Og her satser Daimler Trucks både på batterielektriske og brintelektriske lastbiler.

Daimler Trucks annoncerede desuden et nyt partnerskab med batteriproducenten CATL, som bl.a. skal levere batterier til den kommende elektriske serie Mercedes-Benz eAtros LongHaul (fjerntransport), som er planlagt til serieproduktion i 2024. Samarbejdet er planlagt til at forsætte ind i 2030’erne og skal også omfatte udvikling af nye batterityper til anvendelse til forskellige kørselsopgaver og lastbilserier, som i de kommende år vil blive rullet ud i elektriske versioner.

Daimler Trucks har også engageret sig aktivt i etablering af den nødvendige tank-infrastruktur for at bane vejen for transportbranchens grønne omstilling. Det sker bl.a. i et europæiske samarbejde med Siemens Smart Infrastructure og Engie om elektriske ladestationer, samt et nyt samarbejde med Shell om at udvikle og etablerer brint-stationer til Mercedes’ kommende brint-lastbiler, der er planlagt til at gå i produktion i 2027.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127