23948sdkhjf

DTL: CO2-reduktion en fælles opgave

International erklæring underskrevet af bl.a. Danmark skal styrke politisk fokus på CO2-reduktion.

- Hvis den enkelte vognmand skal have mulighed for at omstille sin virksomhed, er eksistensen af den nødvendige infrastruktur til at lade eller fylde på lastbilen med grønne drivmidler helt afgørende, siger DTL's adm. direktør Erik Østergaard.

En ny international erklæring underskrevet af en række lande, heriblandt Danmark, skal styrke det politiske fokus på CO2-reduktionen inden for transport. Blandt andet vil landene accelerere omstillingen til grøn transport, arbejde for at få grønnere offentlig transport, udbygge med en intelligent infrastruktur, fremme en bæredygtig, cirkulær økonomi og øge luftkvaliteten i byerne.

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt var tirsdag i Birmingham medunderskriver af erklæringen, der skal styrke udviklingen inden for grøn transport - og sætte skub i udbredelsen af køretøjer uden CO2-udledning.

Erklæringen betegnes af DTL’s adm. direktør Erik Østergaard som ”meget positiv”. Den har nemlig fokus på at fremskynde udbredelsen af grønne køretøjer og den nødvendige understøttende infrastruktur.

Afgørende infrastruktur

Erik Østergaard:

- Netop infrastruktur er helt afgørende for transportsektoren, hvis de erklærede mål skal blive til noget. DTL’s medlemmer er klar til at deltage i omstillingen, men hvis den enkelte vognmand skal have mulighed for at omstille sin virksomhed, er eksistensen af den nødvendige infrastruktur - til at lade eller fylde på lastbilen med grønne drivmidler - helt afgørende. Vognmanden kan ikke skabe infrastrukturen selv. Det er en fælles samfundsopgave.

Plus 60 procent

CO2-udledningen fra transportsektoren er, ifølge den danske regering, én af de største udfordringer på verdensplan i forhold til klimaforandringer. Ifølge tal fra OECD ventes udledningerne fra transport frem mod 2050 at stige med op mod 60 procent på verdensplan. En udvikling der ikke ser ud til at skulle vende uden politiske tiltag.

Erik Østergaard:

- DTL har i mange år arbejdet med grøn omstilling af transporten som en del af klimapolitikken, og DTL ser frem til forhandlingerne om klimahandlingsplanen senere på året, som vi nu går ud fra vil blive præget af ministerens underskrift på Birmingham-erklæringen.

Bilerne er klar

DTL’s direktør peger også på, at øget adgang for transportørerne til de alternative brændstoffer er et af de forhold, som man forholdsvis hurtigt vil kunne gøre noget ved. For det eksisterende materiel kan langt hen ad vejen anvende biobrændstoffer uden nævneværdige meromkostninger.

- Nogle gange har man fornemmelsen af, at regeringen lige på dette område forholder sig passivt ud fra devisen, hvis der er nogen, der vil købe alternativt brændstof, er der også nogen, der vil sælge. Men det er ikke helt så enkelt. Der skal aktive incitamenter og et klart politisk førerskab til, før markedet finder det interessant. Som det var tilfældet på vindmølleområdet, bør politikerne gå forrest med visionerne. Dog uden, at det nødvendigvis skal bindes op på statslige subsidier i milliardklassen.

De øvrige medunderskrivere af Birmingham-erklæringen er Storbritannien, Frankrig, Indonesien, Italien, Portugal, Australien, Barbados, Holland, Hviderusland og De Forenede Arabiske Emirater.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141