23948sdkhjf

Italienere satser på flydende gas

Iveco og Fiat Chrysler satser på flydende gas for mere miljøvenlig transport.

Ved et møde forleden i Ulm, Tyskland, drøftede CNH Industrial (Iveco), FCA (Fiat Chrysler Automobiles) og godt 30 store europæiske transportvirksomheder fordelene ved kørsel på flydende gas (LNG, Liquefied Natural Gas) frem for diesel.

Samtidigt fortalte de to industrikoncerner om deres egne positive erfaringer med kørsel på flydende gas og ikke diesel i lastbilernes tanke – lige som Iveco præsenterede den nye Iveco Stralis NP (Natural Power) 460. Bilen som Iveco kalder den mest bæredygtige tunge langturslastbil nogensinde.

Grønne fordele

Mødet fandt sted på CNH Industrial koncernens nye center for tunge Iveco-lastbiler. Meldingen fra mødet er, at naturgas giver besparelser på mellem 20 og 40 procent af brændstofudgifter og op til 15 procent lavere brændstofforbrug sammenlignet med diesel.

Desuden støjer lastbiler der kører på gas mindre end traditionelle diesellastbiler, ifølge Piek Quiet Truck Test, et væsentligt plus ved trafik i byområder.

Lastbiler der kører på flydende naturgas LNG forbedrer også luftkvaliteten ved et betydeligt mindre CO2- og nitrogenoxid-udslip og ved praktisk talt at eliminere partikeludslip.

2500 lastbiler

Peter Weiss, chef for EMEA Supply Chain Management & Global Supply Chain Coordination hos FCA:

- Transportlogistikken står for transport af millioner af komponenter og reservedele, materialer og færdigproducerede køretøjer over hele verden, og det gør at man må genoverveje de traditionelle metoder og implementere de mest effektive strategier for at opnå vores mål.

FCA forbedrer for øjeblikket effektivitetsniveauet for koncernens transporter med reduktion af CO2-emissionerne i en størrelsesorden af 5.000 tons om året. Virksomhedens ind- og udgående vejtransporter beskæftiger 2.500 tunge lastbiler i Europa, der kører mellem FCA’s 15 fabrikker og 28 lande.

Omstiller til gasbiler

Dror Noach, Vice President Global Logistics hos CNH Industrial (Iveco):

- Som en del af vores transportlogistikstrategi er vi godt på vej mod at omstille til LNG-drevne køretøjer på vores vigtigste ind- og udgående distributionslinjer.

CNH Industrials logistikstrømme i Europa omfatter 34 produktionsanlæg og 10 logistikcentre. Strategien sigter mod en 18 procent reduktion af CO2 kg pr. ton transporteret gods inden 2022, sammenlignet med niveauerne registreret i 2014. De steder i Frankrig, Italien, Spanien, Storbritannien, Tyskland og Østrig, hvor strategien allerede er udført, viser CO2-reduktioner på over 1.000 tons om året. Med den videre implementering i 2018 forudser man yderligere besparelse på omkring 650 tons CO2.

Tre nye modeller

Det seneste tiltag er lanceringen af ny Stralis NP 460, den første effektivitetsoptimerede tunge naturgaslastbil til langturstransport, som er ved at blive implementeret i CNH Industrials strategi for transportlogistik. Produktprogrammet omfatter tre nye modeller, som egner sig til alle logistikbehov i hele Europa.

FCA-mærker

Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCA) konstruerer, udvikler, producerer og markedsfører personbiler, lette erhvervskøretøjer, komponenter og produktionssystemer til hele verden. Koncernen opererer under følgende bilmærker: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram, SRT og Maserati, hvortil kommer reservedels- og tilbehørsbrandet Mopar. Koncernens forretningsområder omfatter desuden Comau (produktionssystemer), Magneti Marelli (komponenter) og Teksid (jern og støbegods).

IVECO har over 21.000 ansatte og producerer bl.a. last- og varebiler i 7 lande i Europa, Asien, Afrika, Oceanien og Latinamerika. 4.200 salgssteder og serviceværksteder i over 160 lande garanterer teknisk support overalt, hvor der er en Iveco-lastbil på arbejde.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141