Brændstof

8. juni 2021 - 12:33

App linkNu på Google Play

Rapport peger på elektrificering og e-veje til tung transport

Rapport peger på elektrificering og e-veje til tung transport

8. juni 2021 - 12:33

Ingeniørforeningen IDA og forskere på Aalborg Universitet har præsenteret et bud på klimaneutralitet i 2045 på energi- og transportområdet, og rapporten slår fast, at der er brug for handling nu.

 

- Vi flytter målstregen og understreger, at ny teknologi ikke skal være afgørende for at nå Danmarks klimamål i 2030, men at der omvendt skal investeres massivt her og nu for at have en chance for at blive helt klimaneutrale i 2045, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

 

CO2-fangst spiller en hovedrolle i rapporten, men i første omgang frem til 2030 bør man satse på den cirkulære løsning, hvor CO2 genbruges til grønne brændsler. Det bør prioriteres, at så stor en del af den indfange CO2 som muligt bruges til at fortrænge forurenende brændstoffer fra fly og anden tung transport ved hjælp af såkaldt Power-to-X, som også stiller endnu højere krav til udbygningen af grøn strøm fra hav og land.

’IDAs Klimasvar 2045’ kræver investeringer for 5-600 milliarder kroner over de næste 9 år frem til 2030 og yderligere 600-700 milliarder kroner i perioden fra 2030 til 2045. Beregningerne viser, at hvis omstillingen teknisk set gennemføres på den rigtige måde, er den uden nævneværdige samfundsøkonomiske omkostninger, fordi de penge, der bruges på investeringer, stort set tjenes ind på sparede udgifter til brændsler.

 

Blandt de konkrete tiltag i ’IDAs Klimasvar 2045’ er:

 

     Væk fra import og afbrænding af biomasse. Vi skal udvikle og afprøve nye biomasse teknologier til grønne brændsler i transporten.

     Elektrificering af transportsektoren, også af tung transport. E-roads til lastbiler, så de kan oplade imens de kører. 

     En markant satsning på Power-to-X. Storskala elektrolyse. og elektrofuels inklusive CO2-fangst, som er en vigtig teknologi for både CO2-anvendelse (CCU) og CO2-lagring (CCS).

     Fortsat stor udbygning med vind fra de nuværende ca. 6 GW op til 11 GW i 2030 og ca. 19 GW i 2045. 

     Vi skal forholde os til den danske andel af internationale fly og skibstransport.

Læst i alt:

462 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger