23948sdkhjf

Gastankstation i Padborg, Taulov eller Køge?

- Vi vil være en nøglespiller på fremtidens energimarked.

På europæisk plan kører Iveco ’all in’, når det gælder udbredelsen af flydende naturgas (LNG) som afløser for den traditionelle dieselolie i tanken på lastbiler, der kører national og international kørsel.

Netop flydende naturgas er særdeles velegnet som et langt mere miljøvenligt drivmiddel i forhold til diesel, og så melder Iveco samtidigt, at der er store økonomiske fordele ved at udskifte diesel med flydende naturgas i tanken.

Grøn og økonomisk gevinst

Energiselskabet OK’s markedschef Henrik Dehn deltog i sidste uge i en temaeftermiddag i Kruså om netop flydende naturgas som særdeles velegnet alternativ til diesel. Og - ifølge Iveco Danmark - med markant store lavere driftsomkostninger, blandt andet som følge af den nye to-årige Maut-fritagelse i Tyskland for de erhvervskøretøjer over 7,5 tons totalvægt, der kører på naturgas.

Her havde Henrik Dehn blandt andet følgende udmelding:

- De besparelser lyder besnærende. Scenariet er fossilfrit, og OK vil være en nøglespiller på fremtidens energimarked. Vi har tre OK-gastankstationer i København med komprimeret gas til skraldebiler, og så er det et spørgsmål om, hvor den første danske tankstation med flydende naturgas (LNG) skal ligge. I Padborg, Taulov eller Køge?

17 stationer med komprimeret gas 

Henrik Dehn lod mulighederne hænge i luften i forhold til åbningen af den første danske tankstation med flydende naturgas til lastbiler, der kører national og international kørsel.

Aktuelt har Danmark 17 stationer, hvor typisk bybusser og renovationsbiler tanker miljøvenlig komprimeret gas (CNG) til deres daglige kørsel i lokalområder.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125