23948sdkhjf

Scania tror på batterier frem for brint

Scania introducerer i år sin nye serie af batterielektriske lastbiler og forsker samtidig i brint som drivmiddel til den tunge transport. Men modsat andre store lastbilfabrikker ser Scania ikke brint som den primære løsning på langt sigt til de tunge og lange transporter.

- Vi ser, at batterielektriske løsninger er de første på markedet, der kan præstere helt emissionsfri transport. For kunden betyder batteriteknologien, at køretøjet kræver mindre service end et konventionelt køretøj, hvilket bl.a. betyder mere tid i drift. Vi har lært meget af bussegmentet, hvor omstillingen til batteridrift startede tidligere, og hvor de batterielektriske løsninger allerede er meget efterspurgte. Scanias timing i dette segment var ikke optimal, men det gav alligevel gode erfaringer, og vi gør store fremskridt med Scanias nye elektrificerede busprogram. Det gav os også gode grundlæggende erfaringer, som vi kan udnytte, når vi styrker vores satsning på elektrificerede lastbilløsninger, siger Alexander Vlaskamp, Head of Sales and Marketing hos Scania.

Batterielektrisk vs. brint

Scania har også investeret i udvikling af brintteknologi til tunge køretøjer og er blandt de producenter, der har leveret brintkøretøjer til regulær drift hos kunder. Scanias teknikere har gjort sig værdifulde erfaringer fra disse tidlige tests, og udviklingen vil fortsætte.

Dog vil brugen af brint til tung transport fremover være forholdsvis begrænset, vurderer Scania. Det skyldes, at der er brug for tre gange så meget grøn elektricitet til at drive en brintbil sammenlignet med en tilsvarende batterielektrisk lastbil. Der går meget energi tabt i produktion og distribution af brint og den efterfølgende konvertering tilbage til elektricitet til brintkøretøjernes elektriske drivline. Brint kræver dermed stor tilgang til vedvarende overskudsenergi f.eks. vindmøllestrøm om natten.

Reparations- og vedligeholdelsesomkostningerne for brintkøretøjer udgør også en udfordring, påpeger Scania. Prisen for et brintkøretøj vil være højere end for et tilsvarende batteri-elektrisk køretøj, da brintkøretøjets drivlinesystemer er mere komplekse bl.a. på grund af et omfattende luft- og kølesystem. Desuden er brint en flygtig gasart, der kræver mere vedligeholdelse for at sikre sikkerheden ved håndtering og drift.

Stationære brændselsceller kan dog ifølge Scania blive en vigtig komponent i fremtidens elektriske ladeinfrastruktur. Denne løsning tegner sig især lovende i områder med adgang til masser af vedvarende energi som vind- og solenergi samt i landdistrikter uden for det overordnede el-net.

- For at gøre det bedste for både vores kunders samlede driftsøkonomi og for vores fælles planet lukker vi ikke døren for nogen muligheder. Det er klart, at Scanias fokus både i her og nu-perspektiv såvel som på kort sigt er en kombination af køretøjer med forbrændingsmotorer til drift på bæredygtige brændstoffer samt for batteri-elektriske køretøjer. Og det ser vi gælde for stort set alle transportområder, fastslår Alexander Vlaskamp.

Forpligtet til flere elektriske produkter

Scanias videnskabeligt baserede klimamål vil medføre, at virksomheden reducerer CO2-emissionerne fra sine egne aktiviteter med 50 % inden 2025 samt reducerer emissionerne fra kundernes køretøjer med 20 % i samme periode. For at nå disse ambitiøse mål har Scanias fokus på hele energikæden “fra well-to-wheel”, hvilket er mere ambitiøst end mange af de lovgivningsmæssige regler der er på vej, og som kun fokuserer på bæredygtigheden “ tank-to-wheel”.

Scania forpligter sig til at lancere mindst ét nyt elektrisk drevet køretøj i sit bus- og lastbilprogram hvert år. Samtidig forpligter Scania sig til at påvirke de samfundsmæssige investeringer i en udbygning og effektivisering af ladeinfrastrukturen til batteri-elektriske køretøjer.

Scania har allerede lanceret en fuldt elektrificeret lastbilmodel samt el-hybrid lastbiler med og uden plug-in teknologi. Om få år planlægger Scania at introducere elektrificerede lastbiler til kørsel over lange afstande i op til 4,5 timer i træk med vogntogsvægte på op til 40 tons og hurtig opladning under chaufførernes obligatoriske hviletid på 45 minutter.

I 2025 forventer Scania, at elektrificerede køretøjer vil tegne sig for omkring 10 % af koncernens samlede køretøjssalg i Europa, og inden 2030 forventes 50 % af det samlede Scania-salg af køretøjer at være elektrificeret.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141