23948sdkhjf

Store besparelser ved at holde øje med dieselprisen

Prisen for at tanke diesel skyder i vejret og presser i øjeblikket transportvirksomhederne hårdt økonomisk. Men der er stor forskel på priserne på tværs af Europa, så der kan være mange penge at spare på en 1.000 liters tank, hvis ens chauffører ved, hvor i Europa de kan tanke billigst, påpeger Steen Hansen, landechef for Danmark og Skandinavien hos DKV Mobility.

Selvom brændstofpriserne herhjemme allerede er historisk høje, ser det bestemt ikke ud til at aftage i den kommende tid. Normalt svinger dagsprisen på en liter diesel kun med 10-20 øre, men siden 8. marts har der været daglige prisstigninger på op mod 80 øre i Danmark. Og det er de største prishop på én dag i mere end 10 år.

Derfor er det vigtigt for transportvirksomhedernes økonomi, at de nøje planlægger, hvor og hvornår de tanker deres lastbiler.

- Både danske og udenlandske distributører er nødsaget til at forholde sig til en ny hverdag med store udsving i dieselpriserne. Hvis man formår at tanke blot en anelse billigere end konkurrenterne, er der store summer at spare på brændstof og det kan vise sig at gøre en markant forskel i en tid, hvor alle i branchen er presset økonomisk, siger Steen Hansen, landechef for Danmark og Skandinavien hos DKV Mobility.

På blot tre dage fra 7.-10. marts steg listeprisen på diesel med næsten to kroner herhjemme og har holdt sig på det høje niveau siden. Og når lastbilerne kører cirka 4 km på literen, er det en forskel, der kan mærkes på bundlinjen hos vognmænd og distributører, der tanker flere tusinde liter hver evig eneste dag.

Intelligent optankning på tværs af landegrænser

Mens priserne i Danmark har haft store daglige udsving, tegner billedet sig en smule anderledes hos for eksempel vores nabo, Sverige:

- I Danmark har vi oplevet en meget hurtig tilpasning af listeprisen til markedsprisen på råolie. Den samme regulering af listeprisen er ikke sket med samme hastighed i Sverige. Og det efterlod i dagene efter den 8. marts en arbitragemulighed, hvor man som chauffør kunne tanke til en billigere pris på den anden side af Øresundsbroen i flere dage, siger Steen Hansen.

- Derfor rådgav vi også vores kunder, der kører i Skandinavien, til at tanke i Sverige i disse dage – indtil der i den efterfølgende uge kunne tankes endnu billigere i Norge. Det er klart, at der er mange penge at spare for vores kunder ved at overvåge brændstofpriserne og tanke der, hvor det er billigst – foruden den literrabat som DKV-kortet i forvejen udløser, fortæller Steen Hansen.

Ud over forskelle i dieselpriserne på tværs af lande, kan der også være penge at spare ved at tanke i lande, som fx Belgien og Italien, hvor du udover momsen også kan få refunderet dieselskatten.

Prisovervågning og ruteplanlægning

Der er mange faktorer i spil, når det skal beregnes, hvor det er fordelagtigt at fylde tanken. Det drejer sig fx om udsving i valutakurser, lokale brændstofpriser og rabatniveauer samt ikke mindst den nationale lovgivning. Og derfor kan det være en jungle at gennemskue, hvor man kan tanke billigst i Europa.

- Du kan komme langt ved at overvåge de lokale brændstofpriser, men det er komplekst og der er mange faktorer som spiller ind på priserne. Det er det, vi gerne vil hjælpe vores kunder med. Vi tilbyder ikke kun et brændstofskort, men også rådgivning og strategiske beslutningsværktøjer, siger Steen Hansen og fremhæver bl.a. produkterne DKV Live og DKV Mobility App til at overvåge lastbilens tankniveau og tankpriserne i realtid.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157