23948sdkhjf

Svenskere gasser op

Kraft og moment matcher almindelig dieselteknik.

Scanias kalder sin nye og 13 liter store gasmotor til lastbiler for ”et gennembrud for anvendelsen af gas til tunge transporter”.

Med 410 hk (1900 omdrejn./ min.) og 2000 Nm (1100 - 1400 omdrejn./min.) er præstationerne helt tilsvarende en dieselmotor med omtrent samme størrelse. Serviceintervallet ligger typisk på 45.000 km ved langturstrafik.

Fagmesse-debut

Scanias lancering af OC13-gasmotoren på Ecomondo-fagmessen 2017 i Rimini, Italien, markerer starten på en produktoffensiv fra Scania, der fokuserer på alternative brændstoftyper til producentens nye generation af lastbiler. OC13 bygger på Scanias velkendte 13-liters motorer, og der er tale om en nyudviklet motor, der kører 100 procent på gas ud fra samme princip som en benzinmotor - med tændrør og komplet forbrænding.

- Denne kraftige gasmotor er et stærkt bidrag til vores klima- og miljøløsninger, siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark.

Lanceringen af gasmotoren sker på et tidspunkt, hvor interessen for køretøjer der kører på biogas, er stærkt stigende. Kørsel på biogas reducerer således CO2-udslippet med typisk 90 procent samtidig med markant lavere partikeludslip og reduceret lydniveau.

Teknikken

Scanias gasmotorer bygger på såkaldt støkiometrisk forbrænding, altså fuldstændig forbrænding af både brændstof og ilt. Forbrændingen sættes i gang af tændrør som i en benzinmotor. Færdigblandingen af brændstoffet finder sted, når det sprøjtes ind i cylindrene.

- Et vigtigt mål for os under udviklingsarbejdet har været at sikre de mest optimale køreegenskaber, så motorydelsen og egenskaberne svarer til dem, man forventer af en moderne dieselmotor, forklarer Folke Fritzson, Senior Engineer hos Scania R&D.

Anton Freiesleben:

- Hidtil har de fleste gasmotorer været for svage, eller deres rækkevidde har været for begrænset til at de for alvor kunne anvendes til tung transport. Med denne motor har Scania løst disse problemer.

Den nye 13-liters gasmotor er altid kombineret med Scanias fuldautomatiske Opticruise-gearkasse.

Flydende gas, flere km.

Det rigtige valg af tankløsninger er altid et vigtigt aspekt i forbindelse med gasmotorer. Både LNG/LBG-tanke (afkølet flydende gas) og CNG/CBG-tanke (komprimeret gas) kan bestilles direkte hos Scania. LNG giver altid en større rækkevidde, da en markant større gasmængde er tilgængelig, når gassen optræder i afkølet og flydende form.

Folke Fritzson:

- Når først gassen er i motoren, betyder det ikke noget, hvordan den har været lagret, men der er markante forskelle i den rækkevidde, der kan opnås med hver enkelt tankløsning. Med LNG/LBG udgør rækkevidden omkring 1100 km for et typisk sættevognstog på jævn vej. Med en CNG/CBG-løsning opnås typisk rækkevidde op til 500 kilometer, hvilket egner sig til lokale- og regionale transporter. Men det kilometerantal, der kan opnås, før det er nødvendigt at tanke igen, afhænger selvfølgelig også af kørestilen, aktuel vægt og transportruten.

Læs mere om Scanias nye gasmotor i den trykte december-udgave af Vognmandens Fagblad, der udkommer 13. december.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11