23948sdkhjf

Transport 2019: Fuld gas på grøn bane

Iveco udstiller fem gasdrevne biler i Herning.

Til og med i morgen, lørdag 23. marts, udstiller Iveco fem gasdrevne last- og varebiler på Transport 2019 i MCH Messecenter Herning.

Messens gæster kan bl.a. opleve Årets Varebil 2018, Iveco Daily Blue Power, og den nykårede Sustainable Truck of the Year 2019, Iveco Stralis NP 460 hk. De udstilles både på Ivecos egen stand og på messens nye særlige område for grønne transportløsninger.

På ’den grønne bane’ er der også en politisk paneldebat med tv-vært Cecilie Beck som ordstyrer. Her kan de besøgende høre transportpolitikere og andre centrale aktører diskutere fremtidens grønne løsninger.

Markante miljøfordele

Morten Iversen, Nordic Sustainability Manager hos Iveco:

- Fem ud af de seks køretøjer, vi har med på messen, er gasdrevne. Det har vi valgt for at sende et klart signal om, at vi står klar med løsningerne til at få den grønne omstilling op i omdrejninger. Vi vil blandt andet lægge vægt på de langtrækkende miljømæssige fordele ved biogas til transport, der kan give emissionsnedskæringer på mere end 90 procent for NO2, 99 procent for partikler og 95 procent for CO2 med biometan. Det er fantastisk, at messen i år har valgt at rette spotlyset mod den grønne dagsorden med både et dedikeret grønt område og politisk paneldebat. Og vi glæder os til at snakke med de besøgende om deres muligheder for selv at komme godt i gang.

Sverige: 100 gange så mange gasbiler

Mens der i Danmark primært fokuseres på el-biler, når snakken falder på grøn omstilling, er man i udlandet langt fremme med implementering af biogas som drivmiddel i tung transport. Gasbiler der kan afløse diesel-køretøjerne 1:1 allerede i dag – noget som ligger meget langt væk for el- eller brint-drevne køretøjer, melder Iveco.

I Sverige kører der nu, ifølge Energigas Sverige, over 55.000 gasdrevne køretøjer, som kan tankes op på flere end 180 offentligt tilgængelige tankstationer. Andelen af gasdrevne busser i Sverige er oppe på 17 procent.

I Danmark er der aktuelt blot 585 gasdrevne køretøjer, ifølge De Danske Bilimportører. Altså kun omkring én procent af antallet, der kører i Sverige. De kan tankes op på de 17 tankstationer med komprimeret gas (CNG), der for øjeblikket er etableret i Danmark. Andelen af gasbusser i Danmark er fortsat under 2 procent.

Økonomiske fordele i Sverige

- Hvorfor er der så stor forskel på landene? Jeg tror, at en stor del af forklaringen er, at man fra den svenske regerings side har indført økonomiske incitamenter til at investere i køretøjer på biogas, som vi ikke har herhjemme. I Danmark kommer efterspørgslen på bæredygtig transport stadig primært fra enkelte kommuner og private virksomheder, der for eksempel byder ind på kommunale transportopgaver. Skal vi rykke ved det store samlede billede, kræver det en langt mere målrettet politisk indsats, og det bliver derfor interessant at følge debatten med politikerne, tilføjer Morten Iversen, Nordic Sustainability Manager hos Iveco.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141