23948sdkhjf

Tung transport trykker gaspedalen i bund

Temadag i Padborg om gas som oplagt alternativ til diesel.

I dag, tirsdag 5. februar, samles flere førende aktører inden for tung transport for at diskutere alternative drivmidler i fremtidens transportsektor.

- Alt peger på, at gas bliver det foretrukne drivmiddel fremover, lyder det fra Iveco, der sammen med Iveco-forhandleren Bache A/S, Padborg Transportcenter og forsyningsselskabet OK a.m.b.a. står bag arrangementet.

MAUT-fritagelse

Flydende naturgas (Liquefied Natural Gas eller bare LNG) vinder frem over hele Europa som drivmiddel i lastbiler, der både skal levere stor trækkraft og lang rækkevidde. Udbredelsen understøttes politisk, senest med Tysklands MAUT-fritagelse af gasdrevne køretøjer på over 7,5 tons totalvægt.

Samtidig er der planer om en række nye LNG-tankstationer langs de europæiske hovedfærdselsårer, som skal sikre langsigtet fremgang og udbredelse af LNG i den europæiske transportsektor.

Men hvad betyder det alt sammen for danske vognmænd og transportsektoren lige nu? Dét sætter dagens møde fokus på i Grænsehallerne i Kruså.  

Markant grønnere – mindre støj

- Alt peger på, at gas bliver fremtidens foretrukne drivmiddel i transportsektoren. Det skyldes ikke kun de indlysende miljømæssige gevinster ved markant lavere CO2-aftryk og voldsomt reduceret partikelforurening, men ligeså meget at gas giver en række stærke forretningsmæssige fordele, siger Morten Iversen, Nordic Sustainability Manager hos Iveco.

Han er blandt talerne på tirsdagens messe, hvor han bl.a. præsenterer deltagerne for de tekniske detaljer og miljømæssige fordele ved alternative drivmidler. Dem er nemlig også mange af, både når det gælder naturgassen og dens endnu grønnere fætter biogas, som fremstilles af husdyrgødning.

Samme kraft, mindre støj

- Når du bruger gas som drivmiddel i stedet for diesel, reduceres CO2-aftrykket væsentligt. Afhængigt af hvilken type gas du tanker, kan CO2-udslippet reduceres med mellem 15 og 79 procent, når vi snakker de tunge køretøjer over 7,5 tons. Og ser vi på partikelforureningen, er den op mod 96 procent lavere, ligesom NOx-udledningen reduceres med op mod 70 procent, fortsætter Morten Iversen.

Derudover er gasmotorens performance den samme, men med et oplevet støjniveau, der er 30 procent lavere. Det betyder, at de gasdrevne køretøjer også kan bruges til transport i byernes særlige tids- og miljøzoner med støjbegrænsningskrav.

- Der er kort sagt intet at tabe og alt at vinde, hvilket både politikerne og transportaktørerne rundt omkring i Europa også er ved at få øjnene op for, understreger Morten Iversen til slut.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106