Brændstof

29. september 2017 - 02:45

App linkNu på Google Play

Vognmanden

Volvo satser på flydende gas

29. september 2017 - 02:45

Ved at udskifte diesel med flydende natur- eller biogas kan CO2-udslippet fra tunge lastvogne reduceres betydeligt. Flydende naturgas (LNG) bruges i dag primært til industrielle opgaver (skibe, generatorer, kedler), men det har rigtig gode forudsætninger for at blive et konkurrencedygtigt brændstof til køretøjer, da det har betydelige miljøfordele.

 

Det er Volvo Trucks’ klare overbevisning, og derfor intensiverer Volvo nu udviklingen af gasdrevne lastvogne til tung regional transport og fjerntransport.

Det er en stor udfordring at reducere omfanget af de miljøskadelige emissioner fra tung erhvervstrafik, og det er noget, som optager politikere og købere af transport, transportvirksomheder og køretøjsproducenter.

2019: Øget spot på CO2-tal

I maj fremkom EU med en bestemmelse, der fra 2019 kræver deklaration af CO2-tallene fra tunge køretøjer. Målet er at reducere køretøjernes CO2-udslip.

 

Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovation hos Volvo Trucks:

- Mange af vores kunder og deres kunder arbejder allerede hårdt på at reducere deres påvirkning af miljøet. Denne bestemmelse vil understøtte udviklingen hen mod lavere emissionsniveauer, en udvikling, hvor vi ser tydelige muligheder for at øge LNG-markedsandelen som en vigtig del af løsningen. Det er vores vision, at lastvognene fra Volvo i sidste ende vil have nul emissioner. Det vil dog ikke afhænge af én enkelt løsning for at opnå dette, men snarere adskillige parallelle løsninger.

100 procent reduktion

Naturgas er et fossilt brændstof, men det kan reducere CO2-udslippet fra de tunge biler i forhold til diesel. Og køres er på biogas i stedet for, kan miljøpåvirkningen reduceres med op til 100 procent.

 

Ved at køre på metan i flydende form (LNG – flydende naturgas) er det muligt at have større mængder brændstof med i brændstoftanken, og på den måde sikre nødvendig driftsradius til fjerntransport.

Både naturgas og biogas består hovedsageligt af metan, der er en potent drivhusgas. Det gør det særligt vigtigt at minimere risikoen for gaslækager under transport, påfyldning af brændstof og betjening af køretøjet.

Stor tilgængelighed

Selv om biogas, indtil videre, kun produceres i begrænsede mængder, er den langsigtede tilgængelighed af naturgas meget stor, set i et globalt perspektiv. Det er en vigtig betingelse for en omfattende udvidelse af tilgængeligheden – og for skabelsen af en konkurrencedygtig pris.

 

I mange europæiske lande er udgiften til naturgas mindre end til diesel. Der er også inkluderet en strategi for en ekspansion af LNG-infrastrukturen i EU’s og medlemsstaternes handlingspakker for at sikre en langsigtet energiforsyning for Europa.

Behovet lige nu

- Når alt kommer til alt, betyder det, at flydende gas er det bedste og mest bredt tilgængelige miljørigtige alternativ på markedet for fjerntransport og tung transport. Det der er behov for nu, er gasdrevne lastvogne, der kan konkurrere med diesellastvognene i forhold til ydelse og brændstofforbrug, og en fortsat ekspansion af LNG-infrastrukturen. På begge områder er der opnået stor fremgang, fortæller Lars Mårtensson.

Læst i alt:

7 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger