23948sdkhjf

Volvo investerer i mere klimavenlig transport

Reduktion af klimaemissioner en utrolig vigtig opgave, melder Volvo Trucks.

Mandag 18. februar, besluttede EU sig for at regulere CO2-udledningen fra tunge køretøjer.

For at fremskynde udviklingen fortsætter Volvo Trucks med at investere stort i mere klimavenlige transportløsninger. Dog er yderligere foranstaltninger nødvendige for at stimulere efterspørgslen efter køretøjer med lave CO2-udledninger, lyder det fra Volvo Trucks.

Roger Alm, direktør for Volvo Trucks:

- Reduktion af klimaemissioner fra tunge køretøjer er en utrolig vigtig opgave, og det er fundamentalt for vores initiativer inden for bæredygtig transport. Hos Volvo Trucks er vi godt rustet til at tage denne udfordring op. Det er naturligt, at EU nu indfører grænser for CO2-udledninger. For at fremskynde denne overgang ville vi dog også gerne se nogle stærkere økonomiske incitamenter for de kunder, der går forrest og vælger mere klimavenlige køretøjer.

El: Serieproduktion i år

Elektriske lastbiler kan bidrage til at reducere CO2-udledningerne. Volvo Trucks lancerede sine første lastbilmodeller med elektrisk drivline i 2018 og starter serieproduktion i år.

- Vi er på det stadie, hvor teknologien snart vil være klar til bredere applikationer inden for tung transport. Såfremt efterspørgslen stimuleres, og den nye infrastruktur for opladning udvides, så vil volumen også kunne øges hurtigere, end det ellers ville være muligt, udtaler Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovation hos Volvo Trucks.

Andre klimaløsninger omfatter natur- og biogas. At køre en Volvo FH LNG på flydende naturgas reducerer CO2-udledningen med cirka 20 procent sammenlignet med diesel. Med biogas kan tank-til-hjul emissionerne reduceres med 100 procent.

Fortsat diesel

Samtidig fortsætter Volvo Trucks med at videreudvikle de dieseldrevne lastbiler, der i øjeblikket udgør den absolut største del af salget. Siden starten af 1990'erne er brændstofforbruget og CO2-udledningerne for en typisk Volvo-lastbil til fjerntransport faldet med 20 procent, og der er plads til yderligere forbedringer med mere effektive drivliner, lavere rullemodstand og bedre aerodynamik. Hver lastbil skal være optimeret til sin specifikke transportopgave.

Imens de emissionsgrænser, som EU har fastlagt, sætter en klar tidsplan for køretøjsproducenterne, så har målet – at forbedre brændstofeffektivitet og reducere klimapåvirkningen – været topprioritet for branchen i nogen tid allerede. Blandt andet fordi brændstofforbruget udgør omkring en tredjedel af en transportvirksomheds omkostninger.

Optimal løsning

- Vores ambition har altid været at kunne tilbyde vores kunder den optimale energieffektive og omfattende løsning til den pågældende transportopgave, siger Lars Mårtensson.

Blandt Volvo Trucks’ kunder, såvel som mange transportopgavekunder, er der stor interesse for at gøre transporten mere klimavenlig. En udvidelse af støtten til investeringer eller skattelettelser for dem, der vælger at investere i klimaeffektiv teknologi ville gøre en stor forskel.

„Nye teknologier, der bidrager til at nedbringe CO2-udledningen skal kunne komme på markedet hurtigere. En øget hastighed i myndighedernes gennemgangs- og certificeringsproces ville fremskynde introduktionen af nye innovationer inden for transportsektoren.“

EU-forordningen dækker emissioner fra selve køretøjerne, imens Volvo Trucks har en bredere tilgang til spørgsmålet.

Bedre samspil

- Hvis alle dele af transportsystemet arbejder sammen henimod det samme mål, kan vi reducere klimapåvirkningen langt mere. Bedre logistik, øget adgang til biobrændstof, brændstofeffektiv træning til chauffører, aerodynamiske trailere, forbedrede vejstandarder og øgede muligheder for at anvende højkapacitetskøretøjer er bare nogle af de måder, hvorpå andre parter kan bidrage, tilføjer Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovation hos Volvo Trucks.

Fakta

Nye EU-forordning om CO2-udledning fra tunge køretøjer gælder for køretøjer fremstillet og registreret i eller efter 2019

Gennemsnitlige emissioner skal reduceres med 15 procent fra 2025 og med 30 procent med udgangspunkt i 2030 (sammenlignet med 2019-tal).

Niveauer for reduktion refererer til gennemsnitlige emissioner fra lastbiler, fremstillet af de respektive fabrikanter i forhold til 2019-gennemsnit for industrien.

Tunge køretøjers vejtrafik udgør næsten 5 procent af EU’s udledning af drivhusgas.

Siden begyndelsen af 1990’erne har Volvo Trucks nedsat brændstofforbruget på nye lastbiler med cirka 20 procent. Udgangspunkt er en 1991 Volvo F12 og en 2016 Volvo FH13.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094