14. marts 2019 - 01:45

App linkNu på Google Play

Branchen om ny aftale: Fint nok – men hvor er rastepladserne?

14. marts 2019 - 01:45

Af Redaktionen |

En aftale om fremtidens veje og baner er i dag indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti og indeholder en lang række infrastrukturprojekter, der skal sættes i gang i perioden fra 2021 til 203.

 

Det gælder blandt andet en udvidelse af E45, midler til en ny midtjysk motorvej, udvidelser af motorvejene og ringforbindelserne på Sjælland samt en udvidelse af Fynske Motorvej syd om Odense og en tredje Limfjordsforbindelse samt en stribe regionale vejforbindelser.

 

DTL roser den ambitiøse plan, men en løsning på de manglende parkeringspladser for lastbiler på rastepladserne mangler et klarere fokus, mener DTL.

 

»Vi har allerede fra en samlet branche gjort opmærksom på, at man bør se på hele problemet omkring manglende kapacitet på rastepladserne, der forhindrer danske lastbilchauffører i at holde hvil og pause. Vejdirektoratet dokumenterede allerede sidste år behovet for større kapacitet på rastepladserne og fremlagde et konkret forslag til anlæg af 484 ekstra lastbil p-pladser til 180 mio. kr. Det har desværre ikke udmøntet sig i konkrete midler i investeringsplanen, men som vi læser og hører det, så er det noget, forligspartnerne tager meget seriøst. Vi ser frem til, at man tager dialogen med branchen som lovet,« udtaler DTL-direktør Erik Østergaard.

Hos Danske Speditører noterer direktør Martin Aabak sig, at der er rigtig mange gode initiativer i regeringens og Dansk Folkepartis investeringsplan, der vil øge fremkommeligheden på vejene – men savner ligeledes fokus på p-problemet langs motorvejene.

 

»Som det er i dag, skal lastbilchauffører ofte bruge kostbar køretid på at fravige deres naturlige rute for at komme frem til en lovlig og egnet parkeringsplads, hvor de kan parkere i forbindelse med deres lovpligtige hvil. Derfor er en udbygning af rastepladserne så nødvendig, at jeg vil håbe, at det bliver taget med, når de politiske forhandlinger om fremtidens infrastrukturinvesteringer starter efter det folketingsvalg, der senest skal afholdes i juni 2019,« siger Martin Aabak.

Læst i alt:

671 gange

Læses i øjeblikket af:

2

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger